Saksaa voi kutsua matkailuajoneuvomatkailijoiden ”äiti maaksi”. Historia on pitkä, leirintäpaikkoja on paljon ja nähtävää riittää joka makuun. Saksa on perinteinen järjestyksen maa ja ympäristöt ovat siistit ja puhtaat, liikenne kurinalaista ja ihmiset kohteliaita.
Monelle suomalaiselle matkailuajoneuvolla liikkuvalle Saksa on läpikulkumaa johonkin muualle Keski-Eurooppaan. Pysähtyminen pidemmäksi ajaksi kannattaa, sillä Saksa tarjoaa matkailijoille monenlaisia elämyksiä kiinnostuksen mukaan: suuria kaupunkeja ja historiaa, jokilaaksoja sekä maalais- ja vuoristomaisemia.
Matkailuajoneuvo on oiva väline ja tapa matkailla ulkomailla. Ulkomaille ei kuitenkaan pidä lähteä hetken mielijohteesta niin, että esivalmistelut jäävät puolitiehen tai jopa kokonaan tekemättä. Euroopassa liikkuminen on turvallista, jos matkan esivalmistelut on tehty hyvin ja matkalla edetään maltillisesti. Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty.
Pohjoismaissa matkailuajoneuvolla liikkuminen ja leiriytyminen eri eroa kovinkaan paljoa Suomessa liikkumisesta. Sen sijaan Keski-Euroopassa tieverkostojen tiheys ja liikennemäärät ovat merkittävästi suurempia. Leirintäpaikkoja (leirintäalueet, matkaparkit ja ns. puskaparkit) on moninkertainen määrä.
Tärkeimmät asiakirjat ulkomaille lähdettäessä
- passi tai henkilötodistus
- Eurooppalainen sairaanhoitokortti
- ajoneuvon/ajoneuvojen paperinen rekisteröintitodistus
- ajokortti, suomalainen riittää
- valtakirja/maastavientilupa ajoneuvon omistajalta, esimerkiksi rahoitusyhtiöltä
- Ranskassa edellytetään matkailuajoneuvoon Angle Morts-tarrat yli 3500 kg ajoneuvoon
Matkustaja- ja matkatavaravakuutusten hankinta on hyvä tehdä ajoissa ennen matkallelähtöä ja samalla varmistaa, että niiden voimassaoloaika riittää suunnitellun matkan ajaksi. Monella vakuutusyhtiöllä on perushintaisessa vakuutuksessa aikarajoitus, jota voi pidentää lisämaksulla.
Muista päivittäiset turvallisuusasiat
Matkailuajoneuvo ja sisällä olevat tavarat ovat valitettavasti kasvavassa määrin varkaiden mielenkiinnon kohteena erityisesti Keski-Euroopassa. Omilla toimilla voi kuitenkin tehdä paljon vahinkotapahtumien estämiseksi.
Yöpyminen leirintäalueilla tai valvotuissa matkaparkeissa antaa perusturvaa olemiselle. Hyvä murto- ja kaasuhälytinjärjestelmä runsailla varoitustarroilla antaa hyvän varoitussignaalin ulkopuolisille. Vaihtoehtona voi hankkia oviin turvalukot. Pieni sisätiloihin asennettava kassakaappi on hyvä ratkaisu arvoesineille tai arvoesineiden ja asiakirjojen huolellinen piilottaminen ympäri ajoneuvoa.
Ikkunat kannattaa sulkea aina yöksi, mikäli mahdollista ja ne kannattaa peittää verhoilla aina, kun ajoneuvo jää ilman vartiointia. Ulkona oleva kulkuvälineet (polkupyörät, lauta, skootteri yms.) pitää lukita hyvin, jos niitä ei saa sisätiloihin.
Hyödynnä internetin pilvipalveluita ja tallenna sinne kaikki matkustusasiakirjat, josta ne on helposti saatavissa tarvittaessa. Paperikopiot on myös hyvä ottaa asiakirjoista.
Reittivalinnalla ja matkan ajankohdalla on merkitystä
Reittivaihtoehtoja ulkomaille on monia. Ainoaa oikeaa vaihtoehtoa ei ole. Huolimatta siitä, että matkailuajoneuvolla liikkuva voi muuttaa matkasuunnitelmiaan helposti, kannattaa Keski-Eurooppaan aikovien tehdä päätös matkan alun ja lopun reittivalinnasta Suomesta Keski-Eurooppaan ja takaisin. Eli mennäänkö Ruotsin vai Baltian kautta vai suoraan laivalla Saksaan? Paras reitti tulee valituksi käytettävissä olevan ajan, budjetin ja halutun mukavuuden perusteella. Internetin karttapalvelut ovat loistava apu reittisuunnittelussa.
Joihinkin reittivalintoihin jo Keski-Euroopassa ollessa voi vaikuttaa myös matkailuajoneuvon tai yhdistelmä paino. Yli 3500 kg painoisten matkailuautojen liikkumista on rajoitettu osassa kaupunkien keskustoja ja muita tieosuuksia. Ajoneuvon korkeus voi tulla esteeksi useammin kuin Suomessa. Matkailuajoneuvon koon huomioivat navigaattorit osaavat reitittää ajomatkan oikein, jos ajoneuvon mitat ja paino on syötetty laitteeseen.
Reittivaihtoehtoja Saksaan on useita. Kolme suosituinta päälinjaa esimerkiksi Frankfurtiin ovat:
- Hki-Travemünde laivalla (n. 29 h), ajo Travemünde-Frankfurt n. 570 km
- Hki-Tallinna laivalla (2 h), ajo Baltian läpi-Puola-Saksa n.2100 km
- Naantali-Kapelskär laivalla (n. 8,5 h), ajo Ruotsi-Tanska-Rödby-Puttgarden laivalla (45 min) – Saksa n.1600 km
Lauttayhtiöiden käytännöt
Lauttalippujen tilaaminen käy käteväsi laivayhtiöiden verkkopalveluissa. Tärkeää on ilmoittaa matkailuajoneuvon mitat (pituus, korkeus, leveys) oikein huomioiden esimerkiksi ajoneuvon takana pituutta lisäävä polkupyöräteline. Moni laivayhtiö myöntää alennuksia SF-Caravan ry:n ja Autoliiton jäsenille. Kulloinkin voimassa olevat alennukset kannattaa tarkistaa verkosta. Lähtö- ja paluuajoilla on merkitystä, koska laivayhtiöt hinnoittelevat matkat kysynnän mukaan.
Yhtiöillä on hyvin yhtenevät lastauskäytännöt satamissa matkailuajoneuvoille: ajokaista ilmoitetaan lippujen tarkastusportilla auton mittatietojen perusteella, kaasupullot suljetaan matkan ajaksi ja kaasupullotarra kiinnitetään kaasukaapin luukkuun. Pidemmillä matkoilla, esimerkiksi Saksan ja Ruotsin reiteillä, laivayhtiöt tarjoavat maksullista sähköä matkailuajoneuvolle. Jos sähköä ei ole saatavilla jääkaapin viilennystä laivamatkan ajaksi voi parantaa sijoittamalla sinne ”kylmäkalleja” tai jäädytettyjä vesipulloja.
Tärkeimmät liikenneasiat Saksassa*)
- ensiapulaukku ei pakollinen, mutta suositeltava
- heijastinliivit ei pakolliset, mutta suositeltavat
- navigaattoreissa olevat nopeusvalvontakameroiden ilmoitukset kielletty
- kojelautakameroiden käyttö sallittu vain henkilökohtaiseen käyttöön
- moottoritiet ovat maksuttomia
- ympäristövyöhykkeet ovat käytössä, päästöluokan mukainen tarra hankittava, jos ajaa ympäristövyöhykealueelle
- tarran voi ostaa Autoliitosta tai tilata verkosta useasta osoitteesta, esimerkiksi https://www.germanemissionssticker.com/
- nastarenkaat on kielletty, kitkarenkaat sallittu
- ajovaloja käytettävä huonolla näkyvyydellä
- promilleraja 0.5 ‰, alle 22-vuotiaille kuljettajille ja uuden ajokortin haltijalle 2 vuotta 0.0 ‰
Liikkuminen matkailuajoneuvolla Saksassa
Saksan tieverkosto on pääosin hyvässä kunnossa, mutta automatkailija kohtaa kuitenkin nykyisin usein tietöiden aiheuttamia viivästyksiä ja kiertoteitä. Saksan moottoriteillä on erityisesti lomakausina usein suosituimmilla tieosuuksilla suuria ruuhkia (Stau). Moottoriteitä välttelevien on hyväksyttävä hitaampi eteneminen, koska Saksassa on pieniä kaupunkeja ja kyliä muutaman kymmenen kilometrin välein.
Saksalainen liikenne on varsin kurinalaista ja hyvin ennakoitavissa. Moottoriteillä matkailuajoneuvon kuljettajan on suurten ajonopeuksien takia tarkkailtava aktiivisesti edessä olevan liikenteen lisäksi takaa tulevaa liikennettä. Kolmikaistaisilla moottoriteillä on turvallisinta ajaa keskimmäistä ja nelikaistaisilla teillä toiseksi oikeanpuoleisinta kaistaa, koska rekkaliikenne oikeanpuoleisimmalla kaistalla on aina runsasta.
Ajonopeudet (km/h) Saksassa*) eroavat Suomen nopeuksista:
- matkailuauto max 3500 kg: maantiet 100, moottoriliikennetiet suositusnopeus 130
- matkailuauto, yli 3500 kg: maantiet 80, moottoriliikennetiet 100, moottoritie 100
- auto+vaunu yli 750 kg: maantiet 80, moottoriliikennetiet 80, moottoritie 80
Kuorma-autojen ajokielto- merkki ja ohituskielto kuorma-autolla- merkit koskevat yli 3500 kg matkailuautoja. Ohituskielto-merkkejä on myös moottoriteillä.
*) Lähde: Autoliitto/Autoillen Euroopassa-kirja
Saksassa on paljon pieniä kaupunkeja ja taajamia, joissa autojen määrä korostuu ja matkailuautolla ajaminen edellyttää kuljettajalta tarkkaavaisuutta. Katupysäköintipaikkojen löytäminen voi olla vaikeaa. Usein on parasta etsiä pysäköintipaikkaa keskustan laitamilta isommilta pysäköintialueilta. Hyvä apuväline matkailuajoneuvoille sopivan pysäköintialueen löytämiseen on Park4night-sovellus, jossa yhtenä kohdesuodatuksena on pysäköintialueet.
Jotkut kauppakeskukset ovat rajanneet korkeuspuomeilla (alle 2,5 m) matkailuajoneuvojen pääsyn pysäköintialueilleen. Yksittäisen kohteen osalta puomien olemassaoloa voi tutkia Google Mapsin satelliittikuvista. Pienempien ruokakauppojen pihoilla ei yleensä ole puomeja, mutta alueet ovat usein varsin täysiä suurista ostajamääristä johtuen.
Saksassa pyöräily on suosittu harrastus ja liikkumismuoto. Pyöräilyyn tarkoitettujen teiden ja reittien verkosto on hyvällä tasolla. Monissa kaupungeissa on myös kaupunkipyörämahdollisuus.
Julkinen liikenne on edullista ja toimii hyvin, myös pienemmissä kaupungeissa. Taksien hinnoittelu on maltillista ja niitä on hyvin saatavilla.
Matkailuajoneuvon koolla on jonkin verran merkitystä
Saksa on perinteinen automaa ja se näkyy myös teillä ja kaupungeissa. Suosituissa turistikohteissa matkailuajoneuvon koko voi olla haaste. Kätevin ajoneuvo ahtaissa paikoissa on retkeilyauto, joka on jopa 20-25 cm perinteistä matkailuautoa kapeampi ja usein lähes metrin lyhyempi. Van-kokoluokan matkailuautot ovat noin 10-15 cm kapeampia ja usein pituudeltaan enintään 7 metriä.
Pienempi koko mahdollistaa liikkumisen myös sellaisiin paikkoihin ja nähtävyyksiin, joihin perinteisellä matkailuautolla ei ole mahdollista mennä. Vuoristoteille voi mennä myös normaalikokoisella matkailuautolla, mutta kuljettajan täytyy noudattaa erityistä varovaisuutta ja huomioida jyrkkien nousujen ja laskujen vaikutus ajoneuvon käyttäytymiseen.
Matkailuvaunuyhdistelmällä liikkujien kannattaa suosiolla ajaa suoraan leirintäpaikkaan ja tehdä tutustuminen lähialueeseen joko julkisen liikenteen avulla tai omalla vetoautolla. Pitkillä yhdistelmillä liikkuminen kaupunkien keskustoissa on hankalaa.
Polttoaineet ja kaasuasiat
Polttoaineiden hintataso Saksassa on Suomen hintatasoa matalampi. Dieselin hinta (11/2023) on noin 1,80-1,80 e/ltr ja 95-oktaanisen bensiinin hinta on samassa tasossa.
95- ja 98-oktaanisen lyijyttömän bensiinin pumppunimi on ”Super. Dieselin pumppunimi on ”Diesel”.
Nestekaasuasemia kaasutankkipullojen täyttämiseen (LPG) Saksassa on lähes 6000. Mobiilisovelluksesta mylpg.eu löytyy lähimmät LPG-asemat ja reititys niille. Saksalaisessa ruskeassa kaasupullossa on ns. kierreventtiili, mutta sitä ei oteta Suomessa vaihdossa, eikä suomalaiset matkailuajoneuvojen kaasupullot käy vaihdossa Saksassa. Suositeltavaa on hankkia kaasutankkipullo etenkin pitkille, lämpimän kesäkauden ulkopuolelle ajoittuville matkoille. Päältä täytettävään kaasupulloon saa adapterin, jossa on sivuventtiili suomalaiseen kaasuletkuun.
Leirintäpaikkoja on runsaasti
Saksassa on lähes 3000 leirintäaluetta ja yli 4000 matkaparkkia. Tunnetuimmat leirintäalueita esittelevät verkko-osoitteet ovat: https://www.camping-in-deutschland.de/ https://www.camping.info/en/country/germany, https://www.eurocampings.co.uk/germany/ ja matkaparkkeja https://stellplatz.info/
Hyviä mobiilisovelluksia leirintäpaikan löytymiseen ovat: Park4night, Campercontact, Stellplatz, ja ACSI.
Yöpyminen leirintäpaikkojen ulkopuolella on sallittua, jos yöpyminen kestään enintään 10 tuntia.
Saksassa leirintäalueet ovat hyvätasoisia. Leirintäkulttuuri on vanhaa ja siksi vanhempien ja/tai pienien alueiden matkailuajoneuvopaikat ovat usein mitoitettu enintään runsaan 7-metrin ajoneuvoille. Leirintäalueiden verkkosivuilla on yleensä ilmoitettu paikkojen koot metrimäärinä. Alueilla voi olla paljon puita ja niistä riippuvia oksia, joiden väistämiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Hyvä tapa on käydä katsomassa valittu paikka ensin kävellen ja ajaa vasta reitin selvittyä ajoneuvo paikalleen. Sesonkiaikaan paikan varaaminen on suositeltavaa. Sesongin ulkopuolella moni alue on kiinni tai palveluja on rajoitettu. Parhaiten alueiden aukioloajat ja palvelut selviävät verkosta. Maksukortit eivät käy maksuvälineenä kaikilla alueilla.
Sähkö ei kuulu aina Saksassa vuorokausihintaan. Hinta voi olla joko kiinteä vuorokausihinta tai kulutuksen mukaan laskutettu. Sähkötolpan sulakekoko on usein vain 6 ah. Se riittää hyvin pienelektroniikan lataamiseen, kahvinkeittimeen ja jopa nykyaikaisen ilmastointilaitteen käyttöön. Leirintäpaikoilla voi olla edelleen vanha sukopistorasia käytössä. Sähkösaanti tolpasta onnistuu, kun matkassa on adapterijohto, jonka toinen pää sopii sukopistorasiaan ja toinen matkailuajoneuvon CEE-liittimeen. Saksassa aurinkoisia päiviä on kohtuullisesti, joten hyvällä aurinkopaneeli-akku-invertteri -yhdistelmällä pärjää hyvin ilman verkkovirtaa useita päiviä.
Matkaparkkien suosio on erittäin suuri Saksassa ja niitä on jopa useita kaupunkien ja kylien läheisyydessä. Matkaparkkikävijän on hyväksyttävä se, että Suomessa totuttua 4 metrin turvaväliä ei ole. Ajoneuvot pysäköidään suosituimmilla alueilla hyvin lähelle toisiaan. Palvelutaso vaihtelee matkaparkeissa pelkästä maksuttomasta paikasta lähes leirintäalueen palveluihin. Yöpymiskustannus on leirintäalueita edullisempi.
Kemiallisen wc:n tyhjennyspaikkoja on leirintäalueiden lisäksi matkaparkeissa ja jonkin verran myös kaupunkien ja kylien yhteydessä. Parhaiten nämä paikat löytyvät Park4night-, Stellplatz- tai Campercontact -sovelluksien avulla.
Leirintäalueilla viihtyvien matkailijoiden kannattaa hankkia kaksi hyvää korttia. Camping Key Europe -kortti on kansainvälinen kortti, joka tarjoaa etuja ja alennuksia leirintäalueilla eri puolilla Eurooppaa. Kortti on tarkoitettu leirintämatkailijoille, jotka haluavat hyödyntää erilaisia etuja ja palveluita leirintäalueilla. Kortti toimii myös henkilöllisyystodistuksena leirintäalueilla.
ACSI-Camping Card kortti tarjoaa alennuksia leirintäalueilla ympäri Eurooppaa. Tämä kortti on suunniteltu erityisesti karavaanareille, jotka haluavat hyödyntää alennuksia ja muita etuja leirintäalueilla sesonkiaikojen ulkopuolella. ACSI-alueita on Saksassa lähes 2000 (11/2023).
Tärkeä netti
Ulkomailla liikuttaessa mobiililaitteiden internetyhteydet ovat tärkeä osa elämää. Monen suomalaisen teleoperaattorin liittymissä on ulkomaan dataliikennettä varten ns. EU-datapaketti per kuukausi. Liittymästä riippuen datapaketin suuruus vaihtelee muutamasta gigatavusta aina lähes 50 gigatavuun kuukaudessa. Puheluiden ja sms-viestien hinta on yleensä kotimaan hinta. Tarkista asiat ennen lähtöäsi omalta teleoperaattoriltasi. Pidemmillä matkoilla kannattaa harkita kahden eri operaattorin käyttämistä riskien minimoimiseksi. Leirintäalueilla on wifi-yhteyksiä tarjolla vaihtelevasti.
Paikallisen teleoperaattorin (esim. T-mobile, Vodafone, Teléfonica) sim-kortin hankinta voi olla kannattavaa, mikäli suomalaisen operaattorin datapaketti ei riitä kuukausikäyttöön.
Apua kielimuuriin
Saksassa pärjää kohtuullisesti englannilla suurimmissa kaupungeissa, nähtävyyksissä ja leirintäalueilla. Näillä alueilla myös ohjekyltit yms. löytyy englanniksi. Pienemmillä paikkakunnilla tilanne ei ole yhtä hyvä. Kielimuurin voi kohdata jopa yllättävissäkin paikoissa. Google kääntäjällä asiat sujuvat kohtuullisen hyvin, erityisesti puheversiona. Kääntäjä-sovelluksella voit kääntää myös kuvissa olevaa tekstiä ja joillakin laitteilla voit kääntää tekstin suoraan kameralla. Tämä ominaisuus on kätevä muun muassa kaupoissa tuotekylttien sisällön ymmärtämiseksi.
Onneksi tunnettujen nähtävyyksien verkkosivuilla on yleensä aina ”english”-nappi ymmärtämisen lisäämiseksi. Muista, että voit kääntää Googlen Chromen selaimella verkkosivun myös suomeksi.
Paljon nähtävää
Saksa on monitahoinen matkailumaa, joka tarjoaa matkailijalle suurien kaupunkien vilinää ja historiaa ja vaihtoehtona aitoa maalaismaisemaa ja -elämää.
Saksassa on runsaasti erilaisia luontokohteita sekä kansallis- ja luonnonpuistoja. Vuoria on eri puolilla maata. Korkein huippu, Zugspitze, on eteläisessä Saksassa ja kohoaa lähes 3 km korkeuteen. Ilmasto on varsin vaihtelevaa, mutta lauhkeaa. Siksi maa on suosittu ympärivuotisena matkailukohteena. Talviolosuhteet ovat tutut saksalaisille erityisesti maan pohjoisosassa ja alppialueella (Bayern).
Suosittujen turistikohteiden tiedot löytyvät hyvin verkosta. Pääsyliput tunnetuimpiin nähtävyyksiin voi tai pitää lunastaa etukäteen ja olla paikalla tiettyyn aikaan (aikaikkuna). Kohteiden verkkosivuilla on yleensä hyvät saapumisohjeet ja tiedot pysäköintialueista. Julkista liikennettä kannatta hyödyntää suosituimpien kohteiden saavuttamiseen, jos mahdollista.
Paikkakunta | Nähtävyys |
Berliini | Brandeburgin portti, Berliinin muurin jäännökset, Alexanderplatz, Tiergarten-puisto, Chekpoint Charlie, Charlottenburgin linna, Berliinin Zoo, linja-autoreitit nro 100 ja 200 |
Köln | Tuomiokirkko, vanha kaupunki, suklaamuseo, tuoksumuseo, köysirata Kölner Seilbahn |
München | Nymphenburgin linna, Glockenspiel-kellotorni, Residentz München, Frauenkirche, Viktuallenmarkt-tori, Hofbräuhaus, BMW-museo |
Hampuri | Miniatur Wunderland, satama-alue, Planten und Blomen-puisto, konserttitalo, Pietarinkirkko, raatihuone, Reeperbahn |
Baijerin seutu | Baijerin alppitie, Neuschwansteinin linna |
Harzin vuoristo | Brocken, Harzin korkein huippu, vanha höyryjunayhteys |
Mosel-jokilaakso**) | viiniviljelmät, Cochem, Benrkastel-Kues, Trier ja Burg Eltz |
Rhein-jokilaakso**) | Loreleyn kallio, Bacharach, St. Goar, Marksburgin linna, Drachensfelsin linna ja Wiesbaden |
Koblenz | Moselin ja Rhein yhtymäkohta Die Deutsches Eck, Ehrenbreitsteinin linnoitus |
Romantische Straße | Würzburg-Füssen välinen tie n. 400 km |
Stuttgart | Mercedes-Benz- ja Porsche-museot |
Wolfsburg | Volkswagen-Autostadt, Wolfsburgin linna, Burg Neuhaus |
**) Jokilaaksot ovat maisemallisesti merkittävimpiä luontokohteita Saksassa. Mosel- ja Rein-joen varret ovat täynnä kauniita pieniä saksalaiskyliä, joissa rakennukset ovat kuin piparkakkutaloja. Joella kulkevat jokialukset (rahti ja matkustajaliikenne) ovat osa maisemaa.
Muita huomioitavia asioita Saksassa
Muista pitää käteistä aina mukana. Saksa on tunnettu Keski-Euroopan maana, jossa käteismyyntipaikkoja on yllättävän paljon.
Hanavesi on Saksassa juotavaa. Pullovettä on myös paljon tarjolla. Sähköpistorasioihin ei tarvita adaptereita.
Teknisten ongelmien tullessa eteen henkilöauton tai matkailuauton alustojen huoltoliikkeitä on onneksi paljon. Tiepalvelun (Autoliitto, SF-Caravan ry, Falck jne) hankinta kannattaa, sillä niiden avulla matka jatkuu tavalla tai toisella ja apu saatavissa usein suomen kielellä. Matkailuajoneuvon matkustamon ongelmiin voi hakea apua paikallisista caravan-huoltoliikkeistä, jotka löytyvät parhaiten verkosta.
Vinkki: Autoliiton Autoillen Euroopassa -kirja on hyvä opas eri maiden liikenne- ja leirintäasioista.