Kaikki artikkelit Lisävarusteet Tarvikkeet

Sähkön ja akkuvirran riittävyys matkailuajoneuvossa

7.1.2023

Riittääkö sähkö?

Matkailuajoneuvolla voi hyvin yöpyä paikoissa, joissa verkkovirtaa ei ole saatavissa, mutta sähköä tarvitsevien jokapäiväisessä käytössä olevien elektronisten laitteiden määrä on kasvanut. Tästä syystä sähkön tarve ja sen kapasiteetin lisääminen ajoneuvoihin on monella harrastajalla harkinnassa.

Ajoneuvon sähkön omavaraisuutta voi lisätä lisäämällä akkukapasiteettia ja/tai hankkimalla aurinkopaneelin akkujen lataamiseen. Lisäksi yleensä hankitaan invertteri, joka muuntaa akkuvirran verkkovirraksi. Iäkkäämpien matkailuajoneuvojen sisävalaistus on mahdollista muuttaa vähemmän sähköä kuluttaviin led-valoihin.

Perusvirtana on 12 voltin virta      

Matkailuajoneuvoissa on 12 voltin sähköjärjestelmä. Perusvarustukseen kuuluu yleensä yksi asuintilan akku. Matkailuautoissa on asuintilan akun lisäksi moottoritilassa käynnistysakku moottorille ja alustan sähköä vaativille toiminnoille.

Matkailuajoneuvoissa 12 V akkuvirralla toimii muun muassa valaistus ja vesijärjestelmä. Lämmitysjärjestelmät toimivat kaasulla tai verkkovirralla, mutta tarvitsevat toimiakseen myös akkuvirtaa. Muut sähkölaitteet edellyttävät yleensä verkkovirtaa. Jääkaapin energialähteinä ovat leiriydyttäessä joko kaasu tai sähkö valinnan mukaan, tietyissä tilanteissa jääkaappia on mahdollista käyttää ajon aikana 12 V virralla.

Akkujen lataus

Matkailuvaunut

Matkailuvaunun akku ladataan pääosin  verkkovirralla sähkökaapelilla, joka kytketään vaunun kylkeen. Matkailuvaunun akun voi ladata myös katolle sijoitettavalla aurinkopaneelilla. Jos vaunu sijaitsee paikassa, jossa generaattorin käyttö on sallittua, vaunua voi ladata myös irrallisella generaattorilla. Jos vetoauton vetokoukun pistorasiaan on kytketty latausvirrat, vaunua vedettäessä matkailuvaunun akku latautuu, kun vaunun virtajohto on kytketty vetoauton vetokoukun pistorasiaan. Huomio, että nykyautoissa suurin osa latauksesta kuluu auton ajonaikaisten toimintojen ylläpitämiseen ja oman käynnistysakun lataukseen. Ajonaikana ei siis välttämättä vaunun akkuun välity suurta lataustehoa, vaikka kytkennät olisivatkin oikein. Latauksen toimivuus edellyttää, että sekä vetoautossa että vaunussa on asennettuna 13-napaiset pistokkeet, adaptereja käytettäessä latausvirrat ei välity.

Matkailuautot

Matkailuautoissa on moottorin tilassa käynnistysakku ja asuintilassa 1-2 asuintilan akkua. Matkailuautolla ajettaessa latautuu ajonaikana ensin aina moottorin akku. Huomioi, että nykyautoissa suurin osa latauksesta kuluu auton ajonaikaisten toimintojen ylläpitämiseen ja oman käynnistysakun lataukseen. Ajonaikana ei siis välttämättä matkailuauton asuintilan akkuun välity suurta lataustehoa, vaikka kytkennät olisivatkin oikein.

Matkailuauton asuintilan akku ladataan pääosin  verkkovirralla sähkökaapelilla, joka kytketään auton kylkeen. Matkailuauton akun voi ladata myös katolle sijoitettavalla aurinkopaneelilla. Jos auto sijaitsee paikassa, jossa generaattorin käyttö on sallittua, autoa voi ladata myös kiinteästi auton alle sijoitettavalla tai irrallisella generaattorilla. Sähköön kytkettäessä asuintilan laturi lataa ensin matkailuauton asuintilan akut. Sen jälkeen useimmissa tapauksissa laturi alkaa ladata myös moottorin akkua pienellä virralla. Asuintilan laitteet eivät pura moottorin akkua, eli auton saa käyntiin vaikka asuintilan akut olisivat tyhjentyneet.

Invertteri muuntaa sähkön

Invertterillä saadaan muutettua ajoneuvon akusta saatava tasavirta (12 V) verkkovirraksi (230 V), jolloin vain verkkovirralla toimivia laitteita voidaan käyttää ja ladata ilman ulkoista verkkovirtaa. Monia mobiililaitteita voi ladata ilman invertteriä myös 12 voltin pistokkeesta tai USB-pistokkeesta suoraan.

Siniaaltoinvertteri on suositeltavin, koska sen sähkövirta on samanlaista kuin kotona pistorasiasta tuleva. Se sopii parhaiten elektronisille laitteille, kuten tietokoneet ja puhelimet, jotka voivat vahingoittua huonolaatuisen virran käytöstä. Vähemmän herkille laitteille riittää modifoitu siniaalto- tai kanttiaaltoinvertteri, joka tuottaa huonolaatuisinta vaihtovirtaa.

Inverttereitä on saatavissa eri tehoisina. Pienimmät invertterit ovat 100-150W tehoisia ja tehokkaimmat jopa 3000W. Invertteriin saatava kaukosäädin lisää käytön helppoutta. Invertterin aktiivinen käyttö edellyttää sekä hyvää akku- että latauskapasiteettia, jota nykyisin monessa ajoneuvossa hoitaa aurinkopaneeli.

Invertterin tehoa valittaessa huomio, että aina tarvitaan isompi invertteri, kuin käytettävän laitteen teho on. Monissa laitteissa myös laitteen käynnistykseen saatetaan tarvita suurempi virta, kuin mitä tyyppikilpi ilmoittaa.

Aurinkopaneeli tuottaa sähköä

Jos sähkön tarve on satunnaista, lähinnä pienelektroniikan latailua (puhelimet, tietokoneet), eikä kaipaa kahvinkeitintä ja mikroaaltouunia, pärjää pienehköllä invertterillä (300-500 W) ja ajoneuvon perusakulla. Lisäakku lisää mukavasti sähkön omavaraisuusaikaa. Nykyinen akku on ehkä syytä vaihtaa, koska akkujen tulisi olla samanikäisiä ja -tehoisia parhaan varauskapasiteetin turvaamiseksi. Suuremmat käyttö- ja lataustarpeet tai pidempiaikainen oleskelu ilman verkkovirtaa puoltavat aurinkopaneelin hankintaa.

Aurinkopaneelin avulla voi lisätä ajoneuvon sähkön käytön omavaraisuutta merkittävästi aurinkoisilla ilmoilla. Aurinkopaneelien koot ja lataustehot vaihtelevat kevyistä salkkumallisista katolle kiinteästi asennettaviin. Paneeleja voi olla katolla useampia, jos tilaa löytyy. Yleisin latausteho vaihtelee 110-180 W välillä. Uusinta tekniikkaa edustaa BlackSolar-aurinkopaneelit. Niiden musta pinta sitoo enemmän aurinkoenergiaa myös auringonlaskun ja -nousun aikaan ja tekee paneelista vakiopaneelia tehokkaamman. Aurinkopaneelin latauksen tehoa voi seurata reaaliaikaisena lisävarusteena saatavasta erillisestä näytöstä.

Huolimatta aurinkopaneelien suosiosta, sähköä tuottava aggregaatti (generaattori) on edelleen vaihtoehto sähkön omavaraisuuden lisäämiseen. Laitteen valinnassa on syytä kiinnittää huomiota sen tuottaman sähkön laatuun. Siniaalto sähkövirtaa tuottava aggregaatti on varmin valinta matkailuajoneuvokäyttöön.  Harvinaisempi tapa ladata ajoneuvon akkuja on polttokenno, joka polttaa metanolia ja tuottaa siten 12V akun latausvirtaa.

Mieti tarpeesi ennen hankintaa

Matkailuajoneuvon sähkön omavaraisuuden lisäämisessä kannattaa miettiä oma sähkön tarve eri olosuhteissa. Aurinkopaneelin hankinta ja teho ei yksin ratkaise sähkön tarvetta. Oma kulutusmäärä kannattaa suhteuttaa hankittavan paneelin tehomäärään. Akkujen kapasiteetti ja aurinkopaneelin sekä invertterin teho muodostavat keskenään toimivan kokonaisuuden.

Pienet invertterit (alle 200 W) on mahdollisuus kytkeä suoraan ajoneuvon 12 V pistorasiaan. Suuremmat laitteet suositellaan asennettavaksi kiinteästi lähelle akkua. Kaikki verkkovirta-asennukset (230 V) edellyttävät ammattipätevän sähkömiehen käyttöä. Nykyaikaisten matkailuajoneuvojen sähköjärjestelmät ovat monimutkaiset ja niiden päältä poisotto ja päälle kytkentä voi edellyttää erityisosaamista.

Tarvikemyyntimme ja huollon asiantuntijat auttavat mielellään löytämään järkevän ratkaisun sähkön omavaraisuuden lisäämiseen ajoneuvoosi.