Kaikki artikkelit Ulkomaan matkailu

Matkailuautolla Kroatiaan

22.11.2023

Kroatia on kaunis ja monipuolinen matkailukohde, jossa voi nauttia sekä rannikko- että vuoristomaisemista eri vuodenaikoina. Runsas, ajoneuvolla tavoitettavien, saarien määrä lisää erityisesti matkailuajoneuvolla liikkuvien kohdemahdollisuuksia.

Matkailuajoneuvo on oiva väline ja tapa matkailla ulkomailla. Ulkomaille ei kuitenkaan pidä lähteä hetken mielijohteesta niin, että esivalmistelut jäävät puolitiehen tai jopa kokonaan tekemättä. Euroopassa liikkuminen on turvallista, jos matkan esivalmistelut on tehty hyvin ja matkalla edetään maltillisesti. Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty.

Pohjoismaissa matkailuajoneuvolla liikkuminen ja leiriytyminen eri eroa kovinkaan paljoa Suomessa liikkumisesta. Sen sijaan Keski-Euroopassa tieverkostojen tiheys ja liikennemäärät ovat merkittävästi suurempia. Leirintäpaikkoja (leirintäalueet, matkaparkit ja ns. puskaparkit) on moninkertainen määrä.

 Tärkeimmät asiakirjat ulkomaille lähdettäessä

  • passi tai henkilötodistus
  • Eurooppalainen sairaanhoitokortti
  • ajoneuvon/ajoneuvojen paperinen rekisteröintitodistus
  • ajokortti, suomalainen riittää
  • valtakirja/maastavientilupa ajoneuvon omistajalta, esimerkiksi rahoitusyhtiöltä
  • Ranskassa edellytetään matkailuajoneuvoon Angle Morts-tarrat yli 3500 kg ajoneuvoon

Matkustaja- ja matkatavaravakuutusten hankinta on hyvä tehdä ajoissa ennen matkallelähtöä ja samalla varmistaa, että niiden voimassaoloaika riittää suunnitellun matkan ajaksi. Monella vakuutusyhtiöllä on perushintaisessa vakuutuksessa aikarajoitus, jota voi pidentää lisämaksulla.

Muista päivittäiset turvallisuusasiat

Matkailuajoneuvo ja sisällä olevat tavarat ovat valitettavasti kasvavassa määrin varkaiden mielenkiinnon kohteena erityisesti Keski-Euroopassa. Omilla toimilla voi kuitenkin tehdä paljon vahinkotapahtumien estämiseksi.

Yöpyminen leirintäalueilla tai valvotuissa matkaparkeissa antaa perusturvaa olemiselle. Hyvä murto- ja kaasuhälytinjärjestelmä runsailla varoitustarroilla antaa hyvän varoitussignaalin ulkopuolisille. Vaihtoehtona voi hankkia oviin turvalukot. Pieni sisätiloihin asennettava kassakaappi on hyvä ratkaisu arvoesineille tai arvoesineiden ja asiakirjojen huolellinen piilottaminen ympäri ajoneuvoa.

Ikkunat kannattaa sulkea aina yöksi, mikäli mahdollista ja ne kannattaa peittää verhoilla aina, kun ajoneuvo jää ilman vartiointia. Ulkona oleva kulkuvälineet (polkupyörät, lauta, skootteri yms.) pitää lukita hyvin, jos niitä ei saa sisätiloihin.

Hyödynnä internetin pilvipalveluita ja tallenna sinne kaikki matkustusasiakirjat, josta ne on helposti saatavissa tarvittaessa. Paperikopiot on myös hyvä ottaa asiakirjoista.

Reittivalinnalla ja matkan ajankohdalla on merkitystä

Reittivaihtoehtoja ulkomaille on monia. Ainoaa oikeaa vaihtoehtoa ei ole. Huolimatta siitä, että matkailuajoneuvolla liikkuva voi muuttaa matkasuunnitelmiaan helposti, kannattaa Keski-Eurooppaan aikovien tehdä päätös matkan alun ja lopun reittivalinnasta Suomesta Keski-Eurooppaan ja takaisin. Eli mennäänkö Ruotsin vai Baltian kautta vai suoraan laivalla Saksaan? Paras reitti tulee valituksi käytettävissä olevan ajan, budjetin ja halutun mukavuuden perusteella. Internetin karttapalvelut ovat loistava apu reittisuunnittelussa.

Joihinkin reittivalintoihin jo Keski-Euroopassa ollessa voi vaikuttaa myös matkailuajoneuvon tai yhdistelmä paino. Yli 3500 kg painoisten matkailuautojen liikkumista on rajoitettu osassa kaupunkien keskustoja ja muita tieosuuksia. Ajoneuvon korkeus voi tulla esteeksi useammin kuin Suomessa. Matkailuajoneuvon koon huomioivat navigaattorit osaavat reitittää ajomatkan oikein, jos ajoneuvon mitat ja paino on syötetty laitteeseen.

Reittivaihtoehtoja Kroatiaan on useita. Kolme suosituinta päälinjaa esimerkiksi Zagrebiin ovat:

1a) Hki-Travemünde laivalla (n. 29 h), ajo Saksa-ItävaltaSlovenia-Kroatia n.1400 km
1b) Hki-Travemünde laivalla (n. 29 h), ajo Saksa-Tsekki-Itävalta-Slovenia-Kroatia n.1300 km

  • Hki-Tallinna laivalla (2 h), ajo Baltian läpi-Puola-Tsekki-Itävalta-Slovenia-Kroatia n.2000 km
  • Naantali-Kapelskär laivalla (n. 8,5 h), ajo Ruotsi-Tanska-Gedser-Rostock laivalla (2h) – Saksa-Itävalta-Slovenia n.2200 km

Monessa Keski-Euroopan maassa on käytössä moottoriteillä ja pidemmissä tunneleissa tullimaksut, jotka maksetaan helpoiten tullipisteissä kortilla tai käteisellä.

Lauttayhtiöiden käytännöt

Lauttalippujen tilaaminen käy käteväsi laivayhtiöiden verkkopalveluissa. Tärkeää on ilmoittaa matkailuajoneuvon mitat (pituus, korkeus, leveys) oikein huomioiden esimerkiksi ajoneuvon takana pituutta lisäävä polkupyöräteline. Moni laivayhtiö myöntää alennuksia SF-Caravan ry:n ja Autoliiton jäsenille. Kulloinkin voimassa olevat alennukset kannattaa tarkistaa verkosta. Lähtö- ja paluuajoilla on merkitystä, koska laivayhtiöt hinnoittelevat matkat kysynnän mukaan.

Yhtiöillä on hyvin yhtenevät lastauskäytännöt satamissa matkailuajoneuvoille: ajokaista ilmoitetaan lippujen tarkastusportilla auton mittatietojen perusteella, kaasupullot suljetaan matkan ajaksi ja kaasupullotarra kiinnitetään kaasukaapin luukkuun. Pidemmillä matkoilla, esimerkiksi Saksan ja Ruotsin reiteillä, laivayhtiöt tarjoavat maksullista sähköä matkailuajoneuvolle. Jos sähköä ei ole saatavilla jääkaapin viilennystä laivamatkan ajaksi voi parantaa sijoittamalla sinne ”kylmäkalleja” tai jäädytettyjä vesipulloja.

Tärkeimmät liikenneasiat Kroatiassa*)

  • ensiapulaukku pakollinen
  • heijastinliivit pakolliset
  • navigaattoreissa olevat nopeusvalvontakameroiden varoitukset sallittuja
  • kojelautakameroiden käyttö sallittu, kuvista ei saa tunnistaa henkilöitä eikä rekisterikilpiä
  • kaikki moottoritiet ovat maksullisia, maksulippu lähdössä, lopussa maksu km:n mukaan
  • ympäristövyöhykkeet eivät ole käytössä
  • nastarenkaat on kielletty, kitkarenkaat sallittu, lumiketjut pakollisia, jos lunta yli 5 cm
  • ajovaloja käytettävä öisin sekä huonolla näkyvyydellä ja 1.11.-31.3. aina
  • promilleraja 0.5 ‰, alle 24-vuotiaille kuljettajille 0.0 ‰

Liikkuminen matkailuajoneuvolla Kroatiassa

Kroatian tieverkosto on kohtuullisen hyvässä kunnossa. Liikennemäärät ovat merkittävästi suuremmat kuin Suomessa, samoin paikallisten ajonopeudet. Ajonopeudet (km/h) Kroatiassa*) eroavat Suomen nopeuksista:

  • matkailuauto max 3500 kg: maantiet 90, moottoriliikennetiet 110, moottoritie 130
  • matkailuauto, yli 3500 kg: maantiet 80, moottoriliikennetiet 80, moottoritie 90
  • auto+vaunu yli 750 kg: maantiet 80, moottoriliikennetiet 80, moottoritie 90

*) Lähde: Autoliitto/Autoillen Euroopassa-kirja

Vinkki! Senjistä lähdettäessä kohti Dubrovnikia kannattaa valita tie E65 tien E71 (osittain moottoritie) sijaan. Tie E65 kulkee hyvin lähellä Adrian meren rantaviivaa lähes koko matkan Dubrovnikiin. Mutkainen ja mäkinen tie on hyväkuntoinen ja se kulkee välillä hyvinkin korkealla tarjoten huikeat näköalat merelle.

Kroatiassa on paljon pieniä kaupunkeja ja taajamia, joissa autojen määrä korostuu ja matkailuautolla ajaminen edellyttää kuljettajalta tarkkaavaisuutta. Katupysäköintipaikkojen löytäminen voi olla vaikeaa. Usein on parasta etsiä pysäköintipaikkaa keskustan laitamilta isommilta pysäköintialueilta. Hyvä apuväline matkailuajoneuvoille sopivan pysäköintialueen löytämiseen on Park4night-sovellus, jossa yhtenä kohdesuodatuksena on pysäköintialueet.

Jotkut kauppakeskukset ovat rajanneet korkeuspuomeilla (alle 2,5 m) matkailuajoneuvojen pääsyn pysäköintialueilleen. Yksittäisen kohteen osalta puomien olemassaoloa voi tutkia Google Mapsin satelliittikuvista. Pienempien ruokakauppojen pihoilla ei yleensä ole puomeja, mutta alueet ovat usein varsin täysiä suurista ostajamääristä johtuen.

Kroatiassa pyöräily on suosittu harrastus ja matkailumuoto. Pyöräilyyn tarkoitettujen teiden ja reittien verkosto on kasvussa. Monissa suuremmissa kaupungeissa, kuten Zagrebissa, Splitissä, Rijekassa ja Dubrovnikissa on kohtuullisen hyvät pyöräilymahdollisuudet.

Julkinen liikenne on edullista ja toimii hyvin, myös pienemmissä kaupungeissa. Taksien hinnoittelu on maltillista ja niitä on hyvin saatavilla.

Matkailuajoneuvon koolla on jonkin verran väliä

Kroatiassa autoja riittää. Suosituissa turistikohteissa matkailuajoneuvon koolla on merkitystä. Kätevin ajoneuvo ahtaissa paikoissa on retkeilyauto, joka on jopa 20-25 cm perinteistä matkailuautoa kapeampi ja usein lähes metrin lyhyempi. Van-kokoluokan matkailuautot ovat noin 10-15 cm kapeampia ja usein pituudeltaan enintään 7 metriä.

Pienempi koko mahdollistaa liikkumisen myös sellaisiin paikkoihin ja nähtävyyksiin, joihin perinteisellä matkailuautolla ei ole mahdollista mennä. Vuoristoteille voi mennä myös normaalikokoisella matkailuautolla, mutta kuljettajan täytyy noudattaa erityistä varovaisuutta ja huomioida jyrkkien nousujen ja laskujen vaikutus ajoneuvon käyttäytymiseen. Mäkisillä teillä alaspäin menevä väistää ylöspäin tulevaa ajoneuvoa.

Matkailuvaunuyhdistelmällä liikkujien kannattaa suosiolla ajaa suoraan leirintäpaikkaan ja tehdä tutustuminen lähialueeseen joko julkisen liikenteen avulla tai omalla vetoautolla. Pitkillä yhdistelmillä liikkuminen kaupunkien keskustoissa on hankalaa.

Polttoaineet ja kaasuasiat

Polttoaineiden hintataso on Suomen hintatasoa matalampi. Dieselin hinta (11/2023) on noin 1,70-1,80 e/ltr ja 95-oktaanisen bensiinin hinta noin 1,50-1,60 e/ltr.

95- ja 98-oktaanisen lyijyttömän bensiinin pumppunimi on ”Eurosuper. Dieselin pumppunimi on ”Eurodiesel”.

Nestekaasuasemia kaasutankkipullojen täyttämiseen (LPG tai GLP) on yli 570 . Mobiilisovelluksesta mylpg.eu löytyy lähimmät LPG-asemat ja reititys niille. Suomalaiset matkailuajoneuvojen kaasupullot eivät käy vaihdossa Kroatiassa. Suositeltavaa on hankkia kaasutankkipullo etenkin pitkille, lämpimän kesäkauden ulkopuolelle ajoittuville matkoille. Päältä täytettävään kaasupulloon saa adapterin, jossa on sivuventtiili suomalaiseen kaasuletkuun.

Leirintäpaikkoja on runsaasti

Kroatiassa on runsaasti leirintäalueita ja matkaparkkeja. Tunnetuimmat alueita esittelevät verkko-osoitteet ovat: https://www.camping.hr/, https://www.eurocampings.co.uk/croatia/. Kroatia on tunnetun ns. mini leirintäalueista, jotka ovat pieniä alueita, joihin mahtuu enintään 66 majoitusyksikköä tai noin 200 henkilöä ja ne sijaitsevat yleensä perhetalojen ympärillä ja ne sijaitsevat usein erittäin houkuttelevilla luonnonpaikoilla. Hyviä mobiilisovelluksia leirintäpaikan löytymiseen ovat: Park4night, Campercontact, Stellplatz ja ACSI.

Kroatiassa yöpyminen leirintäalueiden ulkopuolella on kielletty. Kieltoa valvotaan suosituimmissa turistikohteissa ja kansallispuistoissa.

Kroatialaiset leirintäalueet ovat hyvätasoisia. Pienemmät alueet ovat merkitty tien varsilla vasta juuri ennen alueelle kääntymistä. Usein alueille menevät ajoväylät voivat olla kapeita tai jyrkän ala- tai ylämäen päässä. Vanhempien ja/tai pienien alueiden matkailuajoneuvopaikat ovat usein mitoitettu enintään runsaan 7-metrin ajoneuvoille. Leirintäalueiden verkkosivuilla on yleensä ilmoitettu paikkojen koot metrimäärinä. Alueilla voi olla paljon puita ja niistä riippuvia oksia, joiden väistämiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Hyvä tapa on käydä katsomassa valittu paikka ensin kävellen ja ajaa vasta reitin selvittyä ajoneuvo paikalleen. Sesonkiaikaan paikan varaaminen on suositeltavaa. Sesongin ulkopuolella moni alue on kiinni tai palveluja on rajoitettu. Parhaiten alueiden aukioloajat ja palvelut selviävät verkosta.

Sähkö kuuluu leirintäalueilla yleensä vuorokausihintaan. Huomattavaa on kuitenkin se, että sähkötolpan sulakekoko on usein vain 6 ah. Se riittää hyvin pienelektroniikan lataamiseen, kahvinkeittimeen ja jopa nykyaikaisen ilmastointilaitteen käyttöön. Leirintäpaikoilla voi olla edelleen vanha sukopistorasia käytössä. Sähkösaanti tolpasta onnistuu, kun matkassa on adapterijohto, jonka toinen pää sopii sukopistorasiaan ja toinen matkailuajoneuvon CEE-liittimeen. Kroatiassa riittää aurinkoisia päiviä, joten hyvällä aurinkopaneeli-akku-invertteri -yhdistelmällä pärjää hyvin ilman verkkovirtaa pitkiäkin aikoja.

Matkaparkkien suosio on suuri myös Kroatiassa ja niitä löytyy lähes jokaisen kaupungin ja/tai kylän lähettyviltä. Matkaparkkikävijän on hyväksyttävä se, että Suomessa totuttua 4 metrin turvaväliä ei ole. Ajoneuvot pysäköidään suosituimmilla alueilla hyvin lähelle toisiaan. Palvelutaso vaihtelee matkaparkeissa pelkästä maksuttomasta paikasta lähes leirintäalueen palveluihin. Yöpymiskustannus on leirintäalueita edullisempi.

Kemiallisen wc:n tyhjennyspaikkoja on leirintäalueiden lisäksi matkaparkeissa ja jonkin verran myös kaupunkien ja kylien yhteydessä. Parhaiten nämä paikat löytyvät Park4night-, Stellplatz- tai Campercontact -sovelluksien avulla.

Leirintäalueilla viihtyvien matkailijoiden kannattaa hankkia kaksi hyvää korttia. Camping Key Europe -kortti on kansainvälinen kortti, joka tarjoaa etuja ja alennuksia leirintäalueilla eri puolilla Eurooppaa. Kortti on tarkoitettu leirintämatkailijoille, jotka haluavat hyödyntää erilaisia etuja ja palveluita leirintäalueilla. Kortti toimii myös henkilöllisyystodistuksena leirintäalueilla.

ACSI-Camping Card kortti tarjoaa alennuksia leirintäalueilla ympäri Eurooppaa. Tämä kortti on suunniteltu erityisesti karavaanareille, jotka haluavat hyödyntää alennuksia ja muita etuja leirintäalueilla sesonkiaikojen ulkopuolella. ACSI-leirintäalueita on Kroatiassa 188 kpl (11/2023)

Tärkeä netti

Ulkomailla liikuttaessa mobiililaitteiden internetyhteydet ovat tärkeä osa elämää. Monen suomalaisen teleoperaattorin liittymissä on ulkomaan dataliikennettä varten ns. EU-datapaketti per kuukausi. Liittymästä riippuen datapaketin suuruus vaihtelee muutamasta gigatavusta aina lähes 50 gigatavuun kuukaudessa. Puheluiden ja sms-viestien hinta on yleensä kotimaan hinta. Tarkista asiat ennen lähtöäsi omalta teleoperaattoriltasi. Pidemmillä matkoilla kannattaa harkita kahden eri operaattorin käyttämistä riskien minimoimiseksi. Leirintäalueilla on wifi-yhteyksiä tarjolla vaihtelevasti.

Paikallisen teleoperaattorin (esim.HT (Hrvatski telecom, T-mobile) sim-kortin hankinta voi olla kannattavaa, mikäli suomalaisen operaattorin datapaketti ei riitä kuukausikäyttöön.

Apua kielimuuriin

Kroatiassa pärjää kohtuullisesti englannilla suurimmissa kaupungeissa, nähtävyyksissä ja leirintäalueilla. Näillä alueilla myös ohjekyltit yms. löytyy englanniksi. Pienemmillä paikkakunnilla tilanne on toinen. Kielimuurin voi kohdata useasti. Google kääntäjällä asiat sujuvat kohtuullisen hyvin, erityisesti puheversiona. Kääntäjä-sovelluksella voit kääntää myös kuvissa olevaa tekstiä ja joillakin laitteilla voit kääntää tekstin suoraan kameralla. Tämä ominaisuus on kätevä muun muassa kaupoissa tuotekylttien sisällön ymmärtämiseksi.

Onneksi tunnettujen nähtävyyksien verkkosivuilla on yleensä aina ”english”-nappi ymmärtämisen lisäämiseksi. Muista, että voit kääntää Googlen Chromen selaimella verkkosivun myös suomeksi.

Paljon nähtävää

Kroatiassa on kahdeksan kansallispuistoa, useita metsäpuistoja, vaihtelevan luonteisia luonnonsuojelualueita, erityisiä luonnonmaisemia sekä puutarha- ja kasvitieteellisiä puutarhoja. Tunnetuimmat luontonähtävyydet ovat Plitvice-Jezeran ja Krkan luonnonpuistot, joissa voi kokea upeita järvi- ja vesiputousnäkymiä sekä nauttia monimuotoisesta luonnosta. Plitvice on UNESCO:n maailmanperintökohde. Krkassa on vesiputousten lisäksi nähtävissä historiallisia rakennuksia, kuten vanhoja vesimyllyjä ja linnanraunioita.

Kohteiden tiedot löytyvät hyvin verkosta. Pääsyliput tunnetuimpiin nähtävyyksiin voi tai pitää lunastaa etukäteen ja olla paikalla tiettyyn aikaan (aikaikkuna). Kohteiden verkkosivuilla on yleensä hyvät saapumisohjeet ja tiedot pysäköintialueista. Julkista liikennettä kannatta hyödyntää suosituimpien kohteiden saavuttamiseen, jos mahdollista.

Paikkakunta Nähtävyys
Zagreb King Tomislavin aukio, Dolacin tori, Upper Town, katedraali, St.Markin kirkko, Lotrscakin torni, maailman lyhin funikulaari, musiikkiakatemia, kansallisteatteri
Split vanha kaupunki, Diocletianin palatsin rauniot, St. Domniuksen katedraali ja kellotorni,
Zadar Muurien ympäröima vanha kaupunki, vesiurut, Forum-aukio, katedraali ja sen kellotorni,
Dubrovnik muurin ympäröimä vanha kaupunki, kellotorni, katedraali, Dominikaaninen luostari,
Brac-saari tunnin lauttamatka Splitistä Supetarin kaupunkiin
Makarska Ranta-alue (Riviera)
Korcula -saari Vanha kaupunki, kaupungin muuri, Pyhän Markuksen katedraali,
Omis Vanha kaupunki, Mirabelan linnoitus
Sibenik Vanha kaupunki, St.Jamesin katedraali, St.Michelsin linnoitus
Baska (Krk-saari) St. Ivanin kirkko, ranta-alue
Pula Pula Areena, riemukaari, katedraali
Rovinj Vanha kaupunki, St. Eufemian kirkko,

 

Muita huomioitavia asioita Kroatiassa

Kroatia on tunnettu siitä, että sen pitkän rannikon edustalla on satoja saaria, joista Krk, Hvar, Brac, Korcula ja Vis ovat tunnetuimmat. Näillä saarilla on upeita rantoja, historiallisia nähtävyyksiä ja hyvät mahdollisuudet harrastaa erilaisia aktiviteetteja. Saaret ovat suosittuja matkailukohteina ja niille pääsee joko siltoja pitkin tai lautoilla. Lauttayhteydet saarille ovat hyvät. Parhaiten lauttojen aikataulut ja hinnat selviävät osoitteesta https://www.croatiaferries.com/. Suurin lauttaoperaattori on Jadrolinija, jonka verkkosivuilta voi varata ja lunastaa lauttaliput suoraan yhtiön operoimille linjoille.

Kroatia siirtyi euroon 1.1.2023, joka ilmenee hintojen nousuna, mutta myös käteismyyntipaikkojen lisääntymisenä. Muista pitää käteistä aina mukana. Myös muualla Keski-Euroopassa törmää lähes aina paikkoihin, joissa vain käteinen käy maksuvälineenä.

Hanaveden juomisesta Kroatiassa todetaan, että suurimmissa kaupungeissa ja turistikohteissa vesi on juomakelpoista, muualla sen juomista ei suositella. Pullovettä on paljon tarjolla. Sähköpistorasioihin ei tarvita adaptereita.

Teknisten ongelmien tullessa eteen henkilöauton tai matkailuauton alustojen huoltoliikkeitä on onneksi paljon. Tiepalvelun (Autoliitto, SF-Caravan ry, Falck jne) hankinta kannattaa, sillä niiden avulla matka jatkuu tavalla tai toisella ja apu saatavissa usein suomen kielellä. Matkailuajoneuvon matkustamon ongelmiin voi hakea apua paikallisista caravan-huoltoliikkeistä, jotka löytyvät parhaiten verkosta.

Välimerellinen ilmasto voi kuitenkin vaihdella huomattavasti rannikkoseudulta sisämaahan ja vuoristoalueille. Suosituin aika Kroatiaan matkustamiselle on kesäkuukaudet, jolloin rannikolla on lämmintä ja aurinkoista säätä. Tämä näkyy myös turistien määrissä, jotka ovat kesällä suurimmillaan. Kevät ja syksy voivat tarjota miellyttäviä, vähän viileämpiä, olosuhteita matkailijoille. Talvikuukaudet ovat hiljaisempia ja sopivat niille, jotka haluavat välttää suurimmat turistiryntäykset.

Jos matkaan on riittävästi aikaa, Kroatiaan mennessä tai paluumatkalla voi tutustua reitistä riippuen moneen mielenkiintoiseen maahan, kuten Saksa, Tsekit, Slovenia ja Itävalta. Baltian kautta kulkeville Viro, Latvia, Liettua ja Puola tulevat tutuiksi.

Vinkki: Autoliiton Autoillen Euroopassa -kirja on hyvä opas eri maiden liikenne- ja leirintäasioista.