Kaikki artikkelit

Matkailuajoneuvon ilmastointi ja lämmitys  

25.11.2022

 Suomessa lämpötilat vaihtelevat suuresti ja matkailuajoneuvossa tarvitaan välillä lämmitystä ja välillä viilennystä. Tässä artikkelissa käymme läpi lisälaitteita lämmitykseen ja viilennykseen.

Ilmastointi

Joskus Suomenkin kesä voi olla lämmin. Ajoneuvoon voidaan asentaa kiinteästi ilmastointilaite. Yleisin tapa on asentaa katolle ilmastointilaite, joko 40×40 cm kokoisen kattoluukun tilalle tai sitten tekemällä oma reikä kattoon ilmastointilaitteelle. Nämä ilmastointilaitteet toimivat pääsääntöisesti 230V verkkovirralla. 12 V tekniikalla toimivissa laitteissa ei yleensä teho riitä ja invertterinkin kautta yleensä loppuu kapasiteetti. Jossain malleissa ajon aikana on mahdollista saada laitetta, joka vahvistaa auton omaa latausvirtaa, jolloin varauksin ajonaikainen käyttö on mahdollista. Toki jos autossa on kiinteästi asennettu generaattori, silloin sen kautta voidaan tuottaa virtaa myös ilmastointilaitteelle. Myös irrallisia generaattoreita on saatavana. Leirintäalueilla tulee varmistaa lupa generaattorien käyttöön. Leirintäaluekäytössä on hyvä huomioida sulakkeiden koko sähköliitännässä. Joillakin alueilla saattaa ilmastointilaitteen käyttö olla kielletty. Ajoneuvo tulee olla suorassa kattoilmastointilaitetta käytettäessä. Kondenssivesi poistuu laitteesta katon kautta.

Ilmastointilaite voidaan asentaa myös lattiarajaan tai takatalliin, josta johdetaan putkistot. Putkien asennus voi olla melko työlästä, koska suulakkeet täytyy saada asunto-osan yläosaan. Tässä on hyvä huomioida, että putkistojen tulee olla kosteudenkestävät, lämmitykseen tarkoitettuja putkistoja ei voi siis käyttää.

Irrallisia viilentimiä ja puhaltimia

Markkinoille on tullut myös irrallisia viilentimiä, joita voi asentaa esimerkiksi ikkunan väliin. Viileyden tunnetta saadaan myös puhaltimilla, jotka eivät varsinaisesti viilennä ilmaa, vaan kierrättävät sitä. Kattoluukun paikalle voidaan vaihtaa puhallin, osassa pystyy valitsemaan puhaltimen suunnan ja teho eli poistaako laite ilma vai puhaltaako se ilmaa sisään. Fiammalla on myös erillinen tuuletin malli, jonka voi asentaa normaalin kattoluukun alle ja se toimii joko 12V akkuvirralla tai paristoilla. Erilaisia irrallisia puhaltimia on moninainen määrä. Laitteita, jossa ilmaa viilennetään veden avulla emme suosittele, jotta sisätiloihin ei kerry ylimääräistä kosteutta. Joka tapauksessa kosteuden kerääminen on suositeltavaa kosteudenpoistajilla, joissa suola muuntuu vedeksi.

Ilmanvaihtoa voi tehostaa myös erillisillä kattoventtiileillä, jotka voivat olla myös moottoroituja ja osa toimii aurinkokennon voimalla.  Osa kattoluukuista toimii myös ilmanvaihtokanavina, jolloin niistä tarkoituksella voi puuttua tiiviste lasin alta. Avattavien ikkunoiden kautta ajoneuvoa voi tuulettaa. Huomio myös mahdollisuus mekaanisesti suojautua auringon paahteelta esimerkiksi talvipeitoilla, tuulilasiin kiinnitettävillä ulkopuolisella tai sisäpuolisella peitolla, ikkunamarkiiseilla, panoraamakattoikkunoiden peitolla. Käytä myös kattoikkunoiden ja ikkunoiden pimennysverhoja., joita ei kuitenkaan saa vetää täysin kiinni, jotta lämpötila ikkunan sisällä ei nouse liian korkeaksi ja väännä ikkunaruutua kieroksi. Markiisin ja teltta ehkäisee myös auringon paistetta. Huomio myös ajoneuvon sijoitus aurinkoon nähden.

Lämmitys

Matkailuautossa ja -vaunussa on yleensä aina vakiovarusteena lämmityslaite, joka toimii kaasulla, sähköllä tai osa malleista toimii myös dieselillä. Lämpö tulee ajoneuvoon joko lämmitettävän nesteen kautta pattereissa tai ilmakanavissa. Osassa autoissa on myös lattialämmitystä, joka on pääsääntöisesti ns. mukavuuslämpö ja varsinainen lämmitys tapahtuu muuten. Lattialämmitysfolion voi lisätä myös jälkikäteen lattian ja käytävämaton väliin. Tämä toimii 230 V:lla. Osalla kiinteistä ilmastointilaitteista voi myös lämmittää ajoneuvoa, mutta pääsääntöisesti ei kuitenkaan pakkasella. Erilaisia sähköllä toimivia lisälämmittimiä on monenlaisia. Osassa on varmuuskytkin, joka sammuttaa lämmittimen, jos se kaatuu.

Ohjaamon lämmitystä voi parantaa sähköisellä tai nestekiertoisella ohjaamon matolla. Nestekiertoisessa lämmityslaitteessa lämmönvaihtimen avulla voi hyödyntää moottorin lämpöä asuintilan lämmitykseen ja päinvastoin. Moottorin ja ohjaamon lämmitykseen voi hyödyntää myös diesel-käyttöistä lisälämmitintä. Myös osalla kiinteistä ilmastointilaitteista voi myös lämmittää ajoneuvoa alkukeväästä syksyyn. Myös etuteltan käyttöaikaa voi pidentää erilaisilla säteilylämmittimillä tai terassilämmityslaitteilla.

 

Matkailuajoneuvojen lämmitystyypit ilmakeskuslämmitys ja vesikeskuslämmitys

Matkailuajoneuvolla varautuminen talveen ja talvikäyttö