Ajoneuvot Kaikki artikkelit Lisävarusteet Tarvikkeet Vinkit ja ohjeet

Matkailuajoneuvojen lämmitysjärjestelmät

18.1.2023

Ilma- vai vesikeskuslämmitys?

Molemmat lämmitysmuodot ovat hyviä, mutta niissä on käyttäjän kannalta havaittavia eroja. Lämmitysasioissa ei ole oikeaa eikä väärää, on vain erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Yleensä matkailuajoneuvovalmistajilla on peruslämmitysmuodoksi merkitty hinnastoon ilmakeskuslämmitys. Monessa merkissä ja mallissa ostaja voi valita lisävarusteeksi vesikeskuslämmityksen. Tässä artikkelissa selvitetään lämmitysmuotojen perusasiat sekä matkailuautojen että -vaunujen osalta.

Ilmakeskuslämmitys on nopea
Ilmalämmityksen suurimpia etuja ovat nopea lämmön jakautuminen ajoneuvoa lämmitettäessä. Hyvän ilmalämmityksen kaksi perusasiaa ovat tehokas lämmitin (yli 3 kW) ja lämmityssuulakkeiden riittävä määrä ja niiden oikeat asennuspaikat. Trumatic on käytännössä ainoa ilmalämmitysjärjestelmien valmistaja. Ilmalämmitteinen auto lämpiää selvästi vesikeskuslämmitteistä nopeammin. Lämmityksen ollessa päällä sisällä on pieni puhalluksen tunne. Suulakkeiden paikoilla ja läppien asennoilla on suuri merkitys tasaisen lämmön saamiseksi auton eri osiin. Ilmalämmitys voi aiheuttaa allergisia reaktioita herkimmille, koska puhallusilma saa pölyhiukkaset liikkeelle päällä ollessaan.

Ilmakeskuslämmitystä on kahta tyyppiä. C-sarjan tai Combi-lämmittimissä on sisäänrakennettu vedenlämmitys. S-sarjan tai Vario-lämmittimissä ei ole veden lämmitystä, vaan se tapahtuu tarvittaessa erillisellä vedenlämmittimellä.

Vesikeskuslämmitys mahdollistaa yölämmön

Vesikeskuslämmitys luovuttaa lämpöä lämmitettäessä selvästi ilmalämmitystä hitaammin, mutta lämmön jakautuminen on tasaisempaa. Järjestelmä on käytännössä äänetön, eikä pöly lennä. Patteriverkoston pituudella ja sijainnilla auton kokoon nähden on suuri merkitys tasaisen lämmönjakautumisen kannalta. Alde hallitsee puolestaan vesikeskuslämmitysjärjestelmien markkinoita. Vanhemmissa vaunuissa on myös Primus-merkkisiä nestekeskuslämmitysjärjestelmiä. Alde-lämmityksestä joutuu maksamaan muutamia tuhansia lisähintaa. Sillä rahalla saa myös mukava lisäominaisuuden: lämpötilaa voi laskea ennalta määrätyksi aikaväliksi, esimerkiksi yöksi. Vesikeskuslämmityksen saa monessa autossa myös lattiaan. Vesikeskuslämmitys lisää
auton painoa usealla kymmenellä kilolla. Molempien lämmitysmuotojen kohdalla ajoneuvossa olevan lämpöanturin sijainnilla on suuri merkitys lämmön tasaisuuteen. Pitkien matkailuvaunujen talvikäytössä on syytä lisätä lämmityksen vesipumpun kierrosnopeutta riittävän tasaisen lämmön takaamiseksi.

Diesel-lämmityksiä

Asuintilaa on mahdollista lämmittää myös diesel-käyttöisillä lämmityslaitteilla. Trumaticin ilmalämmitystä on saatavana myös diesel-käyttöiseinä. Webasto ja Eberi ovat tunnettuja merkkejä moottorin lämmitykseen. Lämmönvaihtimen avulla yhdistettynä vesikeskusjärjestelmään, on niillä mahdollista lämmittää tietyissä tapauksissa myös asuintilaa. Asuintilaan saa myös Webastolta ja muilta valmistajilta ilmalämmityslaitteita, jotka toimivat myös dieselillä.

Tunnetusti matkailuautojen ohjaamon lämmitys on ollut haaste kaikille matkailuautovalmistajille. Ajettaessa ohjaamon lämmitys hoituu hyvin moottorilämmityksen avulla, mutta ajoneuvon ollessa paikallaan ohjaamon lämmön jakautuminen edellyttää alla olevia asioita.

Tärkeimmät asiat ohjaamon lämmityksen onnistumiseksi erityisesti talvikäyttöä ajatellen ovat:

Vesikeskuslämmitys
• lämmitysputket on johdettu istuinryhmään siten, että putket kiertävät sekä seinän reunoilla että sillä alueella (ritilöin), johon jalat osuvat sohvilla ja penkeillä istuttaessa lämmitysputkien / ritilöiden ovat käännettyjen penkkien jalkatilan kohdalle, kylmän tunteen poistamiseksi putket on viety etuistuimien ja seinän vierestä kohti kojetaulua
• etuovien kohdalla on pelkkien putkien sijaan pätkä patteria, jolloin lämpöteho on etuistuimella istuvan kohdalla ja on näin pelkkää putken luovuttamaa lämpöä parempi
• lämpöputket kierrätetään kojetaulun etureunassa alla

Ilmakeskuslämmitys
• riittävän tehokas lämmitin, suositus Suomen olosuhteisiin teho 6 kW
• suulakkeita on riittävästi ja ne on asennettu puhaltamaan ilmaa istuinryhmästä etuistuimia kohti
• lämmitysputket ja suulakkeet pitäisi löytyä myös etuistuimien kohdalta ja niiden puhallussuunnan pitäisi olla eteenpäin
• muualla autossa suulakkeiden suuntaus lattiapinnassa ristiin
• lämmitysputket myös vuoteiden ympäri, ei yksittäistä suulaketta esim. alkovissa
• vähintään 1,8 kW sähkölämmitysmahdollisuus

Talvietupeitto tarpeen matkailuautossa

Matkailuautoissa kannattaa käyttää pakkaskeleillä ulkopuolelle asennettavaa ovien alareunaan asti ulottuvaa talvietupeittoa, joka estää kylmän pääsyn sisätiloihin ja pitää ohjaamon ikkunat kuivina. Se on antanut hyvän ja riittävän lämmön ohjaamoon. Tarvittaessa matkailuauton ohjaamossa voi käyttää erillistä pientä, esim. Ecomat-sisätilalämmitintä. Vesikeskuslämmitteisissä autoissa on usein etupään istuinryhmässä korotettu lattia, jonka alla kulkee patteriverkosto. Lämmin ilma johdetaan lattiassa olevien ritilöiden avulla istuinryhmässä olijoiden jaloille.
Matkailuautojen ohjaamon lämpöasioista puhuttaessa täytyy aina muistaa, että ”täydellistä autoa ei ole vielä tehty”. Alustan rakenne tuo myös ymmärrettäviä rajoituksia teknisiin ratkaisuihin.

Ilmankierrolla on suuri merkitys

Hyvä lämmitysjärjestelmä ei yksin takaa hyvää lopputulosta. Ilma nousee tunnetusti alhaalta ylöspäin. Tästä syystä kalusteiden ja seinien välissä pitää olla ilmasolat, jotta lämmin ilma pääsee nousemaan vapaasti ylös. Tämä pitää samalla kuivana kaappien sisäosat.

Lattialämmityksen vaihtoehdot

Matkailuautojen ja -vaunujen lattialämmitystä on saatavana sähkötoimisena (230V) tai nestekiertoisena. Matkailuajoneuvojen lattialämmitykset ovat tarkoitettu lattian mukavuuslämmöksi, varsinainen ajoneuvon lämmitys tapahtuu ajoneuvon varsinaisella lämmityslaitteella. Sähkötoiminen lattialämmitysmatto on usein matkailuajoneuvoissa valmiina lattiarakenteen sisässä. Sen voi asentaa vanhempiin ajoneuvoihin ohuena kalvona myös lattian ja lattiamaton väliin. Viime vuosina vesikiertoisten lattialämmitysten tarjonta on lisääntynyt. Vesikiertoisen lattialämmityksen mukavuudesta voi nauttia myös silloin, kun sähköä ei ole saatavilla. Alden nestekeskuslämmitykseen on saatavana myös Fiat Ducatoon vuosimallista 2007 eteenpäin soveltuvaa vesikeskuslämmitteistä ohjaamon mattoa, jolloin ohjaamossa kiertää sama lämmitysneste kuin patteriverkostossa.

Sähköllä vai kaasulla?

Oikea energialähde lämmityksessä jakaa mielipiteitä. Osa on sitä mieltä, että kaasu on ainoa oikea energialähde matkailuajoneuvon lämmittämiseen. Osa taas käyttää niiden yhdistelmää, jonka nykyiset lämmitysjärjestelmät mahdollistavat. Moni käyttää ensisijaisesti aina sähkölämmitystä, jolloin kaasupullojen vaihto jää vähemmälle. Alde-lämmitys mahdollistaa sähköllä lämmittämisen 3 kW:n teholla, mutta Trumatic enimmillään vain 1,8 kW. Mikäli tunnistat olevasi selvästi kolmen vuoden ajan karavaanari (kevät, kesä, syksy) ei matkailuajoneuvon
lämmitysasia ole ajoneuvon valinnan tärkein kriteeri. Talvikäytössä sen merkitys nousee merkittävästi.

Vinkkejä ostajille:

• tarkista huolella ilmalämmitteisen auton lämmityssuulakkeiden sijainti, erityisesti ohjaamon osalta, suunta pitää olla myös etuistuimille
• kokeile lämmityksen tehoa ja suulakkeiden lämmönohjauskyky laittamalla lämmitys täysille – ohjaamossa, vuoteissa, mahdollinen alkovissa, tavaratilassa ja lattiassa
• tarkista lämmittimen sijainti ja kotelointi, sillä se pitää ääntä käynnissä ollessaan
• vesikeskuslämmitteisessä autossa tutki patteriverkoston sijainti ympäri auton kuten ilmalämmitteisessä
• kiinnitä erityistä huomiota patteriverkoston sijaintiin ohjaamossa ja etupään istuinryhmässä
• tutki patterien olemassaolo/sijainti vuoteiden reunoilla,  alkovissa, tavaratilassa ja lattiassa

Video: Matkailuajoneuvojen lämmitystyypit ilmakeskuslämmitys ja vesikeskuslämmitys

Matkailuajoneuvolla varautuminen talveen ja talvikäyttö