Kaikki artikkelit Ulkomaan matkailu Vinkit ja ohjeet

Nestekaasun käyttö ja täyttö ulkomailla matkaillessa matkailuautolla

6.5.2024

Ulkomaille lähtevien karavaanarien on päätettävä millä kaasupulloratkaisulla turvataan kaasun riittävyys matkan ajan. Riippuen matka-ajan pituudesta ratkaisuja on monia Kaasukäyttöiset henkilöautot, jakelukalusto, jäteautoautot ja bussit käyttävät CNG:tä eli paineistettua maakaasua, jota kutsutaan liikennekaasuksi. Matkailuajoneuvossa sen sijaan lämmitykseen, ruoan laittoon ja grillaukseen käytetään nestekaasua. Maakaasun tankkausasemia on Suomessa useita, mutta nestekaasulle vain yksi. Säännösten mukaan matkailuautossa tai asuntovaunussa saa säilyttää enintään 25 kg kaasua, eli käytännössä kaksi 11 kg:n pulloa.

Haasteet ulkomailla

Suomalaisia matkailuajoneuvojen sivuventtiili (kierreventtiili) kaasupulloja ei hyväksytä vaihtopulloina muissa Euroopan maissa. Monessa maassa on käytössä erilaisia kaasupullojen venttiiliratkaisuja, joihin on hyvä tutustua ja varautua erityisesti, jos matka-aika on muutamaa viikkoa pidempi ja ajoittuu lämpimän kesäkauden ulkopuolelle. Ulkomaisten kaasupullojen käyttämiseen suomalaisessa matkailuajoneuvossa tarvitaan kaasupullon venttiiliin liitettävä adapteri, jolla ulkomaiseen pulloon saadaan kytkettyä suomessa käytettävä paineensäädin ja kaasuletku. Adapterisarjoja on hyvin saatavilla suomalaisista caravan- ja kaasualan yrityksistä. Esimerkiksi Espanjassa on saatavissa suomalaisille mökkeilijöille ja grillaajille tuttu painoventtiilipullo, joihin voi liittää sopivan adapterin ja näin käyttää myös matkailuajoneuvossa. Adapteri vaatii aina laitteen käyttöpaineen mukaisen paineensäätimen lisäksi.

Täyttöasemia rajallisesti

Suomalaisten kaasupullojen täyttäminen on myös mahdollista Keski-Euroopassa paikoissa, joissa täyttöaseman henkilökunta täyttää pullon. Täyttöasemilla on yleensä tarvittavat adapterit täyttöletkun kiinnittämiseksi pulloon. Jos haluat varmistua täytön onnistumisesta voit hankkia adapterisarjan caravan- tai kaasualan yrityksistä. Kaasupullojen täyttöasemia on rajallisesti Keski-Euroopassa. Karavaanari Joni Helminen on tehnyt suuren työn ja kerännyt Google mapsin kartalle kaasupullon täyttöpaikkoja, joissa saat pullon täytön ammattilaisen tekemänä. https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1mp681Q-PjIpiC6bkM9YkN7a5bun3eeR2

Vältä riskit, älä täytä itse

Suomipullon täyttäminen itse täyttöpaikalla sisältää monia riskejä, joista suurin on mahdollinen kaasupullon täyttäminen liian täyteen. Kaasupulloa ei saa täyttää täyteen vaan noin 80 % kokonaistilavuudesta. Oikean täyttömäärän laskeminen tyhjän pullon painon ja pullon maksimi tilavuuden tiedoilla ja etenkin, jos pullo ei ole tyhjä, vaatii laskutoimituksia, joissa ei ole varaa erehtyä. Älä siis täytä itse pulloa vaan hakeudu täyttöasemalle, jossa saat täytön palveluna.

Kaasutankkipullo on turvallinen

Etenkin pitkille, lämpimän kesäkauden ulkopuolelle ajoittuville matkoille on suositeltavaa hankkia kaasutankkipullo, jossa on OPD-venttiili, eli ylitäytön estin. OPD -venttiili toimii pullon sisällä ja aktivoituu, kun nestemäinen kaasu nousee pullossa tasolle, joka työntää kellukkeen ylöspäin ja pysäyttää kaasun virtauksen pulloon. Tämä toiminto on samanlainen kuin wc: n uimuriventtiili; kun vesi kulhossa nousee tiettyyn tasoon, veden virtaus pysähtyy. OPD-venttiiliä käytetään vain täyttöprosessin aikana. Pulloja saa perinteisen 11 kg kaasupullon kokoisena. Kaasutankkipullo turvaa kaasun riittävyyden pitkillä matkoilla, koska sen täyttäminen turvallisesti itse on helppoa ja tankkausasemia on runsaasti Keski-Euroopassa. Suomessa ei ole valitettavasti toistaiseksi kuin yksi tankkausasema kaasutankkipulloille: Pressocenter, Kirkniementie 5, 08800 Lohja. Toivottavasti jollain aikavälillä viranomaislupia myönnetään useammalle toimijalle. Kaasutankkipullo asennetaan ajoneuvon kaasukaappiin kiinteästi niin, että sen kiinnittäminen ja irrottaminen edellyttää työkaluja. Yleensä kiinnitys tehdään kolmella pulttimutterilla. Kaasusäiliön mukana tulee yleensä tarvittava määrä erimaissa käytettäviä adaptereita. Pullon päällä on mittari, josta näkee pullossa olevan kaasumäärän. Tankkipulloja voi täyttää itse turvallisesti kaasutankkausasemilla, joita on Keski-Euroopassa runsaasti. www.myLPG.eu -verkkosivuilla on tankkausasemat maittain ja osoitteiden lisäksi myös navigointiopastus. Asemilla on yleensä paikalla henkilökuntaa, jolta saa tarvittaessa neuvoja tankkaamiseen. Kaasu mitataan Keski-Euroopassa litroina, ei kiloina kuten Suomessa tehdään. Yksi kilo kaasua on 1,96 litraa, joten 11 kg kaasua on litroina 21,6 litraa. Kaasun hinta Keski-Euroopassa on noin yksi euro per litra.

Kaasutankin täyttö on helppoa

Kaasutankin täyttäminen itse on lähes samanlainen toimenpide, kuin auton tankkaaminen. Suurin ero eri maiden tankkausasemilla on tankkauspistoolin pää, joka työnnetään matkailuajoneuvossa olevan kaasun täyttöletkussa olevaan adapteriin. Tankkauspistooli lukitaan adapteriin niin, että pistooli pysyy adapterissa ilman pitämistä. Pistoolissa ei ole perinteisen polttoainepistoolin tapaista täyttökytkintä, vaan kaasu saadaan virtaamaan letkussa painamalla kaasuautomaatin sivulla tai etuosassa olevaan start/stop painiketta koko ajan. Kun kaasupullon on täynnä, kaasun tulo lakkaa ja tankkausaseman pumppu pysähtyy. Tämän jälkeen pistooli irrotetaan adapterista painamalla pistoolissa olevaa vapautuspainiketta. Pistoolin irrotessa sen päästä purskahtaa pienellä paineella pieni määrä kaasua ”tussahtaen”, joka on normaalia. Tyhjän 11 kg kaasutankin täyttö kestää vain muutamia minuutteja. Kaasutankin täyttämiseen on saatavilla 4-5 erilaista adapteria.Yleisin adapteri on Dish, joka on käytössä muun muassa Saksassa, Ranskassa, Ruotsissa, Virossa ja monessa muussa Keski-Euroopan maassa.

Diesel-lämmitin yleistyy

Viimeisten vuosien aikana dieselillä käyvä ilmalämmitin (Truma) on kasvattanut suosiotaan matkailuautojen lämmittimenä. Syinä tähän ovat hyvä tekninen kehittyminen ja helppokäyttöisyys. Dieseliä on yleensä tankissa riittävästi eikä kaasupulloja tarvita muuta kuin ruoan valmistukseen. Yölliset kaasupullojen vaihdot jäävät historiaan.

Sähköä saatavilla rajallisesti

Leirintäalueilla tai matkaparkeissa yöpyvät käyttävät yleensä myös alueen tarjoamaa sähköä. Keski-Euroopassa 6-ampeerin sulakekoko on varsin yleinen, joka riittää hyvin sähkölaitteiden lataamiseen ja esimerkiksi pienitehoisen kahvinkeittimen tai mikroaaltouunin käyttämiseen yksi kerrallaan. Sähköllä lämmittämiseen 6 A:n sulake ei riitä, joka on huomioitava kaasunkulutusta arvioitaessa. Monella Keski-Euroopan leirintäalueella on edelleen käytössä sukopistorasiat, joten Suomessa yleisesti käytössä oleva CEE-liitäntäjohto liitetään sukopistorasiaan adapterilla. Suositeltava johdon pituus on 25 metriä ja johto tulee olla poikkipinta-alaltaan 2,5mm2. Euroopassa liikuttaessa matkailija ei tarvitse enää erillisiä adaptereita muihin verkkovirtapistokkeisiin.

Lisätietoa ja kokemuksia somesta

Sosiaalisesta mediasta löytyy paljon kokemuksia ulkomailla matkaamisesta. Erilaisissa ryhmistä löydät mm. Facebookista paljon käytännön neuvoja ja kokemuksia, joista suurin osa on käyttökelpoisia ja sovellettavissa myös omaan reissuun,