Norja on matkailuajoneuvolla liikkuvien ”äiti maa”. Vuonot, vuoret ja niiltä laskevat kosket yhdistettynä muuhun kauniiseen luontoon tekevät maasta matkailijan toivemaan.
Norjan suosio matkailumaana on kasvanut vuosi vuodelta. Sesonkiaika on pidentynyt ja matkailijoiden määrä kasvanut. Eniten Norjassa vierailee tanskalaisia, ruotsalaisia ja saksalaisia. Suomalaisten osuus on myös kasvussa. Erityisesti saksalaiset matkailuautot on yleinen näky Norjan teillä keväästä pitkälle syksyyn. Suurin turistisesonki Norjassa on heinä-elokuussa.
Matkailuajoneuvo on oiva väline ja tapa matkailla ulkomailla. Ulkomaille ei kuitenkaan pidä lähteä hetken mielijohteesta niin, että esivalmistelut jäävät puolitiehen tai jopa kokonaan tekemättä. Pohjoismaissa liikkuminen on turvallista, jos matkan esivalmistelut on tehty hyvin ja matkalla edetään maltillisesti. Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty. Pohjoismaissa matkailuajoneuvolla liikkuminen ja leiriytyminen eri eroa kovinkaan paljoa Suomessa liikkumisesta.
Tärkeimmät asiakirjat ulkomaille lähdettäessä
- passi tai henkilötodistus
- Eurooppalainen sairaanhoitokortti
- ajoneuvon/ajoneuvojen paperinen rekisteröintitodistus
- ajokortti, suomalainen riittää
- valtakirja/maastavientilupa ajoneuvon omistajalta, esimerkiksi rahoitusyhtiöltä
Matkustaja- ja matkatavaravakuutusten hankinta on hyvä tehdä ajoissa ennen matkallelähtöä ja samalla varmistaa, että niiden voimassaoloaika riittää suunnitellun matkan ajaksi. Monella vakuutusyhtiöllä on perushintaisessa vakuutuksessa aikarajoitus, jota voi pidentää lisämaksulla.
Muista päivittäiset turvallisuusasiat
Matkailuajoneuvo ja sisällä olevat tavarat ovat valitettavasti kasvavassa määrin varkaiden mielenkiinnon kohteena myös Pohjoismaissa. Omilla toimilla voi kuitenkin tehdä paljon vahinkotapahtumien estämiseksi.
Yöpyminen leirintäalueilla tai valvotuissa matkaparkeissa antaa perusturvaa olemiselle. Hyvä murto- ja kaasuhälytinjärjestelmä runsailla varoitustarroilla osoittaa hyvän varoitussignaalin ulkopuolisille. Vaihtoehtona voi hankkia oviin turvalukot. Pieni sisätiloihin asennettava kassakaappi on hyvä ratkaisu arvoesineille tai arvoesineiden ja asiakirjojen huolellinen piilottaminen ympäri ajoneuvoa.
Ikkunat kannattaa sulkea aina yöksi, mikäli mahdollista ja ne kannattaa peittää verhoilla aina, kun ajoneuvo jää ilman vartiointia. Ulkona oleva kulkuvälineet (polkupyörät, lauta, skootteri yms.) pitää lukita hyvin, jos niitä ei saa sisätiloihin.
Hyödynnä internetin pilvipalveluita ja tallenna sinne kaikki matkustusasiakirjat, josta ne on helposti saatavissa tarvittaessa. Paperikopiot on myös hyvä ottaa asiakirjoista.
Reittivalinnalla ja matkan ajankohdalla on merkitystä
Reittivaihtoehtoja Norjaan on monia. Etelä-Suomesta lyhin reitti Norjaan on Naantali-Kapelskär laivalla (n. 8,5 h) ja ajo Ruotsin halki Norjaan. Ajomatkaa Kapelskärin satamasta Osloon on n.600 km.
Lofootit ovat erittäin suosittu matkakohde Norjassa. Reittivaihtoehtoja sinne on käytännössä useita. Suosituimmat reitit lienevät tie E10 Kemin-Kiirunan ja Bjerkvikin kautta tai Suomen käsivarren kautta tie E8. Molemmissa vaihtoehdoissa on sesonkiaikaan hyvä varautua ruuhkiin Bjrerkvikin jälkeisellä tieosuudella. Tie kapenee loppua kohden ja ajoneuvomäärät ovat suuria.
Matkailuajoneuvon korkeus ei ole yleisesti esteenä Norjassa liikuttaessa, mutta matkailuajoneuvon koon huomioivat navigaattorit osaavat reitittää ajomatkan oikein, jos ajoneuvon mitat ja paino on syötetty laitteeseen.
Tärkeimmät liikenneasiat Norjassa*)
- heijastinliivit, ei pakollisia, mutta suositeltavat kaikille ajoneuvon matkustajille
- navigaattoreissa olevat nopeusvalvontakameroiden varoitukset sallittuja
- kojelautakameroiden käyttö sallittu, videot vain omaan käyttöön
- nastarenkaat on sallittu marraskuun 1. päivän ja pääsiäisen jälkeisen sunnuntain välisenä aikana
- Oslossa, Bergenissä, Trondheimissa ja Stavangerissa erillinen nastarengasmaksu
- ajovaloja on käytettävä aina ajon aikana
- promilleraja 0.2 ‰
- yli metrin pituinen polkupyöräteline (takaylitys) pitää merkitä erillisellä varoitustaululla
Ajoneuvon suurimmat sallitut mitat
- Ajoneuvon enimmäiskorkeus 4,00 m
- Ajoneuvon enimmäisleveys 2,55 m
- Yksittäisen ajoneuvon enimmäispituus 12,00 m
- Auton ja perävaunun enimmäispituus 19,50 m
Tietulleja riittää
Norja on kuuluisa tietulleistaan. Norjassa uudet sillat, tunnelit ja yleiset tiet rahoitetaan lähes aina tietullimaksuin (bompengar). Tietulleja peritään myös joissain kylissä tai kaupungeissa. Internetissä on kartta julkisista teistä, joilla peritään maksuja: www.autopass.no/en/autopass.no/en/autopass.
Nykyisin kaikki maksupisteet on automatisoitu, joten käteisellä tai kortilla maksaminen ei onnistu. Lasku tulee kotiin ja sen tulo voi kestää useita kuukausia. Myös tunneleissa voi olla tietulleja.
Ulkomaisia autoilijoita kehotetaan rekisteröitymään etukäteen Norjan tietullijärjestelmään verkko-osoitteessa www.autopass.no/ed, jotta maksut peritään ajoneuvon oikean päästöluokan mukaan. Jos rekisteröintiä ei tehdä, maksut peritään kalleimman luokan mukaan.
Ympäristövyöhykkeitä ei varsinaisesti ole vaan ne on yhdistetty tietulleihin ja/tai ruuhkamaksuihin.
Liikkuminen matkailuajoneuvolla Norjassa
Norja on pitkiä maa ja etäisyydet voivat olla pitkiä ja hitaita kulkea. Matka-ajat ovat pidempiä kuin Suomessa, koska Norjan kauniissa vuonoissa ja vuoristoissa on runsaasti kapeita, mutkaisia ja jyrkkiä teitä. Hyvä matka-ajan suunnittelun pohja on 60 km tunnissa. Teiden korkeuserot ja jyrkkyydet on hyvä selvittää ennen matkalle lähtöä, erityisesti matkailuvaunuyhdistelmällä liikkuvien. Norjan tielaitoksen verkkosivuilta saa tietoa tieverkoston tilasta.
Norjassa on runsaasti nopeus- ja liikennevalvontakameroita, jotka valvovat nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjen noudattamista. Ylinopeuksia kannattaa välttää, sillä Norjan sakotuskäytäntö on melko rankka. Huom! Poliisilla on oikeus määrätä sakko sekä periä maksu paikan päällä.
Ajonopeudet Norjassa*) (km/h) eroavat Suomen nopeuksista:
- matkailuauto max 3500 kg: maantiet 80, moottoritiet/moottoriliikennetiet 90/100
- matkailuauto, yli 3500 kg: maantiet 80, moottoritiet 80
- auto+vaunu yli 750 kg: maantiet 80, moottoritiet 80
*) Lähde: Autoliitto/Autoillen Euroopassa-kirja
Norjan tieprofiili on täynnä mutkia, mäkiä, tunneleita ja vuonoja, joista osa ylitetään lautalla. Osa teistä on kapeita, joilla voi tulla vastaan myös raskasta liikennettä. Paikalliset ajavat Norjan teillä varsin vauhdikkaasti. Vuonojen rantoja pitkin kulkevat tiet ovat upeita, mutta monesti myös varsin kapeita ja hitaita ajettavia. Lauttaylitykset ovat maksullisia. Maksu määräytyy matkailuajoneuvojen osalta pituuden mukaan. Vilkkaimmat ja lyhyet lauttayhteydet kulkevat usein non-stop-periaatteella, pidemmät yhteydet aikataulujen mukaan. Aikataulut voivat vaihdella vuodenaikojen mukaan, joten on suositeltavaa tarkistaa ja varata matka etukäteen, erityisesti sesonkiaikoina.
Norjan tieverkostossa on paljon tunneleita, joista osa kulkee meren pohjassa ja vie autoilijan mantereelta saarelle tai saarelta toiselle. Osassa tunneleita on risteyksiä ja jopa kiertoliittymiä.
Yleisesti ottaen Norjassa on hyvin tilaa matkailuajoneuvolla liikkumiseen. Pienissä ja ahtaissa kaupungeissa katupysäköintipaikkojen löytäminen voi olla haasteellista. Tällöin on parasta etsiä pysäköintipaikkaa keskustan laitamilta isommilta pysäköintialueilta. Hyvä apuväline matkailuajoneuvoille sopivan pysäköintialueen löytämiseen on Park4night-sovellus, jossa yhtenä kohdesuodatuksena on pysäköintialueet.
Pyöräily on suosittua Norjassa, mutta pyöräteitä on vain suurimmissa kaupungeissa. Kapeilla maaseututeillä pyöräilijän kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta. Julkinen liikenne on edullista ja toimii hyvin. Taksien hintataso on selvästi Keski-Euroopan hintatasoa korkeampi.
Matkailuajoneuvon koolla on merkitystä
Norja on matkailuajoneuvolla liikkuville ihanteellinen maa. Silti matkailuajoneuvon koko voi olla haaste kapeilla vuoristoteillä ja osin jopa tunneleissa. Suosituissa turistikohteissa voi olla vaikeaa löytää suurelle matkailuautolle parkkipaikkaa. Kätevin ajoneuvo ahtaissa paikoissa on retkeilyauto, joka on jopa 20-25 cm perinteistä matkailuautoa kapeampi ja usein lähes metrin lyhyempi. Van-kokoluokan matkailuautot ovat noin 10-15 cm kapeampia ja usein pituudeltaan enintään 7 metriä.
Pienempi koko mahdollistaa liikkumisen myös sellaisiin paikkoihin ja nähtävyyksiin, joihin perinteisellä matkailuautolla ei ole mahdollista mennä. Vuoristoteille voi mennä myös normaalikokoisella matkailuautolla, mutta kuljettajan täytyy noudattaa erityistä varovaisuutta ja huomioida jyrkkien nousujen ja laskujen vaikutus ajoneuvon käyttäytymiseen.
Matkailuvaunuyhdistelmällä liikkujien kannattaa suosiolla ajaa suoraan leirintäpaikkaan ja tehdä tutustuminen lähialueeseen joko julkisen liikenteen avulla tai omalla vetoautolla. Pitkillä yhdistelmillä liikkuminen kaupunkien keskustoissa on hankalaa.
Polttoaineet ja kaasuasiat
Polttoaineiden hintataso on lähellä Suomen hintatasoa. Dieselin hinta (11/2023) on noin 1,90 e/ltr ja 95-oktaanisen bensiinin hinta hieman alle 2 euroa litra.
Nestekaasuasemia kaasutankkipullojen täyttämiseen (LPG tai GLP) on runsas 70. Mobiilisovelluksesta mylpg.eu löytyy lähimmät LPG-asemat ja reititys niille. Suomalaiset matkailuajoneuvojen kaasupullot eivät käy vaihdossa Norjassa. Suositeltavaa on hankkia kaasutankkipullo etenkin pitkille, lämpimän kesäkauden ulkopuolelle ajoittuville matkoille. Päältä täytettävään kaasupulloon saa adapterin, jossa on sivuventtiili suomalaiseen kaasuletkuun.
Leirintäpaikkoja on runsaasti
Norjassa on yli 1000 leirintäaluetta ja runsaasti myös matkaparkkeja (bobilplass). Tunnetuimmat alueita esittelevät verkko-osoitteet ovat: https://camping.no/en/ ja https://www.nafcamp.no/en/.
Matkaparkkien tietoja löytyy osoitteesta https://bobilplassen.no . Hyviä mobiilisovelluksia leirintäpaikan löytymiseen ovat: Camping.no, Park4night, Campercontact, Stellplatz ja ACSI. Matkaparkkikävijän on hyväksyttävä se, että Suomessa totuttua 4 metrin turvaväliä ei välttämättä ole. Ajoneuvot pysäköidään suosituimmilla alueilla hyvin lähelle toisiaan. Palvelutaso vaihtelee matkaparkeissa pelkästä maksuttomasta paikasta lähes leirintäalueen palveluihin. Yöpymiskustannus on leirintäalueita edullisempi.
Yöpyminen leirintäalueiden ulkopuolella on sallittua jokamiehen oikeuden nojalla. Tämä on yksi loistava tapa kokea Norjan luonto läheltä, kuitenkin kunnioittaen ympäristöä ja paikallisia käytäntöjä. Asutuilla alueilla on pidettävä riittävä etäisyys asutuksesta ja kysyttävä tarvittaessa lupa maanomistajalta.
Norjan leirintäalueiden taso on hyvä. Parhaiten alueiden aukioloajat ja tarjoamien palvelujen määrä selviää verkosta. Sesonkiaikaan paikan varaaminen suosituimmilta alueilta on suositeltavaa. Sesongin ulkopuolella moni alue on kiinni tai palveluja on rajoitettu.
Sähkö kuuluu useimmilla leirintäalueilla vuorokausihintaan. Jos leirintäpaikalla on edelleen vanha sukopistorasia käytössä, sähkösaanti onnistuu adapterijohdolla, jonka toinen pää sopii sukopistorasiaan ja toinen matkailuajoneuvon CEE-liittimeen. Norjassa aurinkoisia päiviä on vähemmän kuin Keski-Euroopassa, mutta hyvällä aurinkopaneeli-akku-invertteri -yhdistelmällä pärjää hyvin ilman verkkovirtaa useita päiviä.
Kemiallisen wc:n tyhjennyspaikkoja on Norjassa runsaasti ja ne on viitoitettu hyvin.
Leirintäalueilla viihtyvien matkailijoiden kannattaa hankkia kaksi hyvää korttia. Camping Key Europe -kortti on kansainvälinen kortti, joka tarjoaa etuja ja alennuksia leirintäalueilla eri puolilla Eurooppaa. Kortti on tarkoitettu leirintämatkailijoille, jotka haluavat hyödyntää erilaisia etuja ja palveluita leirintäalueilla. Kortti toimii myös henkilöllisyystodistuksena leirintäalueilla.
ACSI-Camping Card kortti tarjoaa alennuksia leirintäalueilla ympäri Eurooppaa. Norjassa (11/2023) paikkoja on lähes 200. Kortti on suunniteltu erityisesti karavaanareille, jotka haluavat hyödyntää alennuksia ja muita etuja leirintäalueilla sesonkiaikojen ulkopuolella. ACSI-alueita on Norjassa on 195 (11/2023).
Tärkeä netti
Ulkomailla liikuttaessa mobiililaitteiden internetyhteydet ovat tärkeä osa elämää. Monen suomalaisen teleoperaattorin liittymissä on ulkomaan dataliikennettä varten ns. EU-datapaketti per kuukausi. Liittymästä riippuen datapaketin suuruus vaihtelee muutamasta gigatavusta aina lähes 50 gigatavuun kuukaudessa. Puheluiden ja sms-viestien hinta on yleensä kotimaan hinta. Tarkista asiat ennen lähtöäsi omalta teleoperaattoriltasi. Pidemmillä matkoilla kannattaa harkita kahden eri operaattorin käyttämistä riskien minimoimiseksi. Leirintäalueilla on wifi-yhteyksiä tarjolla vaihtelevasti ja usein valitettavasti varsin heikolla teholla.
Norjassa paikallisen teleoperaattorin (esim. Telenor) sim-kortin hankinta voi olla kannattavaa, mikäli suomalaisen operaattorin datapaketti ei riitä kuukausikäyttöön.
Apua kielimuuriin
Norjassa pärjää englannilla hyvin. Useassa turistikohteessa on myös ohjekyltit englanniksi. Pienemmillä paikkakunnilla tilanne voi olla toinen. Kielimuurin tullessa eteen, Google kääntäjällä asiat sujuvat kohtuullisen hyvin, erityisesti puheversiona. Kääntäjä-sovelluksella voit kääntää myös kuvissa olevaa tekstiä ja joillakin laitteilla voit kääntää tekstin suoraan kameralla. Tämä ominaisuus on kätevä muun muassa kaupoissa tuotekylttien sisällön ymmärtämiseksi.
Onneksi tunnettujen nähtävyyksien verkkosivuilla on yleensä aina ”english”-nappi ymmärtämisen lisäämiseksi. Muista, että voit kääntää Googlen Chromen selaimella verkkosivun myös suomeksi.
Paljon nähtävää
Norjassa nähtävyydet painottuvat luontoon. Norjan vuonoalueista tunnetuimmat ovat Geiranger, Sognefjord, Hardangerfjord, Lysefjord, Nordfjord ja Nærøyfjord. Lähellä Geirangerin vuonoa sijaitsee Dalsnibban vuori, josta on upeat näköalat Geiranger-vuonolle. Länsi-Norjan tunnetuin kohde on Atlantin meren tien alue. Pohjois-Norjassa taas Lofootit ja Nordkapp ovat turistien suosiossa.
Kohteiden tiedot löytyvät hyvin verkosta, josta löytyy hyvät saapumisohjeet ja tiedot pysäköintialueista. Norjan moni nähtävyys on luonnossa, joten julkisen liikenteen hyödyntäminen on vähäistä.
Paikkakunta | Nähtävyys |
Oslo | Oopperatalo, kuninkaan linna, raatihuone, Akershusin linnoitus, meriaiheinen museosaari, Vigelandin puisto |
Bergen | Mount Fløyen, satama-alue Bryggen, Marian kirkko, kalatori |
Geiranger | Geiranger –vuono |
Stranda | Dalsnibba (1500 m meren pinnan yläpuolella) |
Rauma | Peikonpolku (Trollstigen) |
Lofootit | suuri saariryhmä Pohjois-Norjassa |
Giske | neljän saaren ryhmä, jonne ajetaan pitkää tunnelia pitkin meren ali |
Forsand | Lysenvuono ja Preikesstolen (saarnastuoli), 604 m korkea kalliojyrkänne |
Kristiansund/Molde | Atlantin merentie, yksi Norjan kansallisista turistireiteistä |
Laerdal/Aurland | Aurlandin tie tai sen vaihtoehto maailman pisin maantietunneli 24,5 km |
Stryn | Brigsdalenin jäätikkö |
Nordlandin lääni | Svartisen jäätikkö |
Narvik | Fjellheisen gondolihissi 700 m korkeuteen |
Senja | kauniit maisemat, Gryllefjord-Botnhamn-tie nro 86/862, saaren matkailutie |
Tromssa | Polaria-elämyskeskus, Fjellheisen gondolihissi yli 400 m korkeuteen |
Alta | Altan pato, Altan museo: Hjemmeluftin kalliopiirrokset |
Magerøya | Nordkapp |
Video ”Norjaa ristiin rastiin matkailuautolla 2017” https://youtu.be/fGYU3EGLBTQ
Muita huomioitavia asioita Norjassa
Norjan valuutta on norjan kruunu (NOK). Suurimmissa turistikohteissa ehkä hyväksytään myös euro maksuvaluuttana, mutta sen varaan ei pidä laskea. Pankki- ja luottokortit käyvät hyvin maksuvälineinä. Muista varata matkaan myös käteistä (=norjan kruunuja). Ulkomailla liikuttaessa törmää lähes aina paikkoihin, joissa vain käteinen käy maksuvälineenä.
Norjan hanavesi on juotavaa. Sähköpistorasioihin ei tarvita adaptereita.
Teknisten ongelmien tullessa eteen henkilöauton tai matkailuauton huoltoliikkeitä on onneksi paljon. Tiepalvelun (Autoliitto, SF-Caravan ry, Falck jne) hankinta kannattaa, sillä niiden avulla matka jatkuu tavalla tai toisella ja apu saatavissa usein suomen kielellä. Matkailuajoneuvon matkustamon ongelmiin voi hakea apua paikallisista caravan-huoltoliikkeistä, jotka löytyvät parhaiten verkosta.
Säätilat vaihtelevat nopeasti Norjan vuoristoisesta maastosta ja Atlantin vaikutuksesta johtuen. Norjaan kannattaa mennä ajatuksella ”jokainen sateeton päivä on voittopäivä”.
Suomesta Norjaan on maanteitse varsin lyhyt matka. Siksi sinne on helppo mennä useampia kertoja, joten yhdellä kerralla ei ole pakko nähdä kaikkia Norjan nähtävyyksiä. Kaunis luonto mahdollistaa rauhallisen ja levollisen matkanteon, jos vain sitä itse haluaa.
Vinkki: Autoliiton Autoillen Euroopassa -kirja on hyvä opas eri maiden liikenne- ja leirintäasioista.
Tämä oli hyvä ja monipuolinen kirjoitus Norjaan suuntaaville karavaanareille. Olemme reilun viikon kuluttua lähdössä Pohjois-Norjaan, joten ajoitus osui kohdalleen. Kiitos