Renkaat ja vanteet matkailuautossa ja asuntovaunussa
19.1.2023
Renkaat ja vanteet
Matkailuajoneuvoissa tulee olla asianmukaiset renkaat turvallisuussyistä. Usein varsinkin asuntovaunujen renkaissa tulee ikä nopeammin vastaan kuin kulutuspinta. Seisovassa käytössä on tärkeää myös huolehtia oikeista ilmanpaineista. Renkaat kannattaa pitkäaikaisessa seisonnassa suojata suoraa auringonvaloa vastaan. Tasainen alusta on hyvä varmistaa seisotettaessa matkailuajoneuvoa pitkään. Tähän tarkoitukseen on saatavana helmakankaita ja pyöränsuojia.
Matkailuajoneuvoissa tulee varmistaa renkaan ja vanteen kantavuusluokka. Kantavuuden tarve katsotaan ajoneuvon kokonaismassasta, ei omamassasta. Suurinta sallittua kokonaismassaa ei saa ylittää. Tämä on tärkeää ottaa huomioon ajoneuvoa kuormattaessa. Usein vaaditaan vahvistettu, ns. C-rengas. Kaikissa alumiinivanteissa ei ole matkailuajoneuvokäyttöön tarvittavaa riittävää kantavuutta.
Oikeat ilmanpaineet takaavat turvallisen ajon ja pidentävät renkaiden käyttöaikaa. Matkailuautoissa ja vaunuissa ei juurikaan käytetä vielä rengaspaineantureita, jotka mittaristossa ilmoittaisivat oikeasta ilmanpaineesta. Näin ollen ilmanpaineista tulee huolehtia itse. Caravanlomalla ajellaan usein myös syrjäisempiä teitä. Rengasrikkoon on syytä varautua vararenkaalla tai ainakin renkaan paikkaussarjalla ja kompressorilla.
Varmista ajoneuvoosi oikeat vanteet ja pultit
Fiat Ducato alustoissa pulttijako on pääasiassa 5×118 vuodesta 1994 tähän päivään asti, paitsi Maxi/Heavy alustassa pulttijako on 5×130 sekä uusimmissa automaateissa vuodesta 2020 alkaen 5×130, vaikka autossa olisi Light alusta. Varmista vielä oman autosi pulttijako vanteesta. Citroen Jumperissa pulttijako 5×118 on yleisin. Huomio myös, että uusimmissa Citroen Jumper alustoissa on rengaspaineanturit, jotka tarvitaan renkaisiin, jotta niiden häiriövalo ei syty. Muiden alustojen kuten Ford Transitin, Mercedes-Benz Sprinterin ja Iveco Dailyn vannekoot kannattaa varmistaa omasta autosta. Rekisterinumeron lisäksi muista rengasliikkeeseen kertoa, onko autosi etu- vain takavetoinen ja paripyörillä vai ilman.
Fiat Ducaton pakettiautoihin rakennettuihin retkiautoihin saa auton alle varapyörätelinehissin, ellei taka-akselin takapuolelle on rakennettu vesisäiliöitä tai putkia, jotka estävät varapyörätelineen asentamisen. Muissa matkailuautoissa varapyörä tulee sijoittaa takatalliin tai auton alle. Suuressa osassa varapyörä on korvattu rengaspaikkasarjalla ja ilmakompressorilla.
Peltivanteisiin kuuluu yleensä isolla kartiolla olevat pultit, alumiinivanteisiin pienellä kartiolla olevat pultit. Jos autossa on tehtaan alkuperäiset alumiinivanteet, niin niihin käy isokartioiset peltivanteen pultit. Huomio, että Heavy- ja Light- alustoissa pultit ovat eri paksuisia. Merkitse pultit huolellisesti ja varmista että renkaita vaihdettaessa vanteisiin tulevat oikeat pultit. Muista myös jälkikiristys alumiinivanteissa. Huomio, ettei tarvikekapselit käy Ducatoon juurikaan korkean vanneprofiilin vuoksi. Meiltä löydät alkuperäiset Fiat Ducato Original-koristekapselisarjat. Mittarin näyttämä muuttuu aina kun renkaan halkaisija muuttuu. Kun renkaan kokoa suurennetaan niin mittarivirhe pienenee, alun perin mittari näyttää yleensä noin 5-10km/h “liikaa”.
Talvirenkaat myös matkailuvaunuun
Matkailuvaunussa ja autossa tulee käyttää talvirenkaita, kuten muissakin autoissa. Kitka- ja nastarenkaiden paremmuudesta on jokaisella mielipiteensä. Kitkarenkaat ovat hieman pehmeämmät ja kuluvat etuvetoisissa matkailuautoissa edessä hieman nopeammin. Lumiketjut kannattaa ottaa mukaan pohjoiseen ja pyrittäessä esimerkiksi laskettelukeskusten päälle. Alpeilla ne ovat pakollinen varuste.
Sallitut rengaskoot löytyvät rekisteriotteesta. Leveämpi rengas on ahdas monissa autoissa takana. Renkaan suositeltu käyttöikä on korkeintaan kuusi vuotta tai korkeintaan kymmenen vuotta valmistusajankohdasta. Kulutuspinnat on kesärenkaissa oltava vähintään 1,6 mm ja talvirenkaissa 3,0 mm kulutuspintaa, jos tämä alitetaan niin katsastuksessa ajoneuvo menee ajokieltoon.