Huolto Kaikki artikkelit Lisävarusteet Tarvikkeet Vinkit ja ohjeet

Matkailuauton ja asuntovaunun akut

18.1.2023

Matkailuajoneuvoissa akkuvirta on edellytys useampien laitteiden toiminnalle. Matkailuajoneuvolla voi hyvin yöpyä paikoissa, joissa verkkovirtaa ei ole saatavissa, mutta sähköä tarvitsevien jokapäiväisessä käytössä olevien elektronisten laitteiden määrä on kasvanut. Tästä syystä sähkön tarve ja sen kapasiteetin lisääminen ajoneuvoihin on monella harrastajalla harkinnassa.

Matkailuautossa on moottorissa erillinen käynnistysakku, yleensä kooltaan noin 100 Ah. Asuintilassa on lisäksi yksi tai kaksi akkua kooltaan 100 Ah. Lataus toimii yleensä molempiin suuntiin eli moottori lataa ensin käynnistysakun, jonka jälkeen se alkaa työntämään virtaa asuintilan akkuun. On hyvä kuitenkin huomioida, että uudehkot autot kuluttavat aika paljon virtaa ajon aikana erilaiseen elektroniikkaan, jolloin akun lataukseen jää vähän virtaa ja akun täyteen lataaminen vaatii todella pitkiä ajomatkoja. Onkin suositeltavaa ladata asuintilan akut säännöllisesti seinään kytkettävästä johdosta. Seinään kytkettäessä matkailuauton latauspistokkeesta laturi lataa ensin asuintilan akun, jonka jälkeen se alkaa yleensä lataamaan moottorin akkua pienellä virralla. Kuitenkaan  asuintilan laitteet eivät pura moottorin akkua, eli auton saa käyntiin vaikka asuintilan akut olisivat tyhjentyneet.

Matkailuvaunuissa on yleensä yksi akku kooltaan 60-80 Ah, toki voidaan asentaa isompi 100 Ah akku tai 2 x 80 Ah. Jos matkailuauton tai vaunun asuintilassa käytetään perinteisiä happoakkuja, tulee niiden olla ns. vapaa-ajan akkuja, joista on lataushöyryjen kaasuputki vedetty lattian läpi ajoneuvon ulkopuolelle. Lattiaan ei itse kannata porata reikiä, koska se saattaa rikkoa mahdollisia lattialämmitysrakenteita. Toinen vaihtoehto on käyttää  AGM, geeli- tai litiumakkuja, jotka ovat suljettuja järjestelmiä ja lataushöyryjä ei pääse syntymään.

Akkutyypit

Perinteinen happoakku on lyijyakku, jossa pitää huolehtia myös akkuveden lisäämisestä. Jos matkailuauton tai vaunun asuintilassa käytetään perinteisiä happoakkuja, tulee niiden olla ns. vapaa-ajan akkuja, joista on lataushöyryjen kaasuputki vedetty lattian läpi ajoneuvon ulkopuolelle. Happoakku kärsii varauksesta tyhjänä jäätyessään. Tavallisia happostarttiakkuja ei siis tule käyttää matkailuajoneuvojen asuintilassa.

AGM-akuissa happo on imeytetty lasikutumattoon, jolloin se on turvallinen käyttää eikä se vuoda myöskään rikkoutuessaan. AGM akkuja voidaan käyttää starttiakkuina tai matkailuajoneuvojen sisätiloissa, koska niistä  ei tule lataushöyryjä, jolloin erillistä kaasunpoistoletkua ei tarvita.  Suljettujen AGM-lyijyakkujen edut ovat huoltovapaus, pitkäikäisyys, vapaa käyttöasento, tärinän ja iskunkestävyys sekä nopeampi varausnopeus lyijyhappoakkuun verrattuna. Myös AGM-akkuja ei saa päästää jäätymään tyhjänä varauksesta.

Geeliakuissa akkuhappo on sidottu geeliin ja ne ovat myös suljettuja ja huoltovapaita akkuja. Geeliakkujen itsepurkautuminen on vähäistä. Geeliakku rikkoontuu tyhjänä jäätyessään. Geeliakut ovat melko harvinaisia nykyään.

Litiumakut ovat vielä harvinaisia matkailuajoneuvoissa. Ne koostuvat suljetuista kennoyksiköistä ja ovat normaaleja akkuja huomattavasti kevyempiä. Litiumakuista saa huomattavasti  pidemmän ajan tehoa kuin normaalista akuista, koska niiden varausjännite laskee huomattavasti hitaammin. Litiumakut ovat myös suljettuja ja huoltovapaita järjestelmiä, ja ne voidaan asentaa mihin tahansa asentoon. Niiden itsepurkautuminen on vähäistä. Huomio, että litiumakkuja voidaan käyttää myös pakkasella, mutta niitä ei voi ladata pakkasella, ellei niissä ole lämmitystoimintoa. Myöskään litiumakkuja ei suositella säilytettävän kylmässä tyhjänä, vaikka ne kestävätkin sitä muita akkuja paremmin. Litiumakkujen käyttöikä on muihin akkuihin verrattuna moninkertainen. Huomio litiumakkuja asennettaessa oikeanlaiset latauslaitteet, latausboosterit sekä aurinkopaneelin säätimet. Litiumakkuja on mahdollista ladata isommalla latausvirralla, jolloin akku latautuu nopeammin.

Akut kannattaa sijoittaa akkukoteloihin, jossa ne voidaan myös kiinnittää lattiaan ja samalla suojataan akkuliitokset. Akuista voidaan ottaa 230 V virtaa invertterien avulla. Akkuja voidaan ladata matkan aikana aurinkopaneeleilla tai polttokennoilla. Pysäköidessä lataus tapahtuu ajoneuvon seinästä CEE kaapelin avulla. Näistä tietoa erillisessä artikkelissa. Matkailuajoneuvojen sähköjärjestelmät ovat erilaisia eri merkeissä ja malleissa. Yleisesti on käytössä ns. EBL tai CBE-järjestelmä, joka toimii myös sähköpääkeskuksena ja keskukseen on sijoitettu useimmat sulakkeet.

Jos moottorin akusta loppuu virta, kannattaa pitää mukana erilaisia boostereita tai starttereita. Ajoneuvoa säilytettäessä tulee akkuja ladata säännöllisesti tai ottaa ne lämpimään tilaan. Tyhjänä jäätyessään akut vaurioituvat. Talvikäytössä usein kannattaa harkita akun irtikykemistä järjestelmästä akkunapa irrottamalla.

Akkulaturit

Akkulatureita on useita erilaisia. Vanhemmissa vaunuissa riittää 7 A laturi, uudemmissa ajoneuvoissa tarvitaan 10-30 A laturi. Laturi tulee olla automaattilaturi, joka katkaisee latauksen akun latauduttua täyteen. Jos akku menee aivan tyhjäksi, saattaa olla että tarvitaan tehokkaampi laturi, jotta akku alkaa ottamaan varausta vastaan. Jos akkutyyppi muuttuu, tulee laturista valita oikea akun tyyppi (Happo- AGM-Geeli- Litium) oikeanlaisen latausjännitteen varmistamiseksi. Jos laturissa ei ole AGM tai Litium asentoa, silloin lähimmäksi oikeaa latauskäyrää on Geeli-asento. Kuitenkin laturin sopivuus on hyvä aina varmistaa akkutyyppiä vaihdettaessa. Varsinkin Litium akkujen vaihto kannattaa jättää ammattilaiselle. Kaikki uusimmat laturit eivät enää sovellu perinteisille happoakuille.