Ajoneuvot Kaikki artikkelit Lisävarusteet Vinkit ja ohjeet

Matkailuauton ja asuntovaunun talvikäyttö sekä lämmitysjärjestelmät

6.10.2022

Matkailuauton ja asuntovaunun talvikäyttö

Matkailuajoneuvoharrastus eroaa edukseen muun muassa moottoripyörä- tai veneilyharrastuksesta. Ero on siinä, että matkailuajoneuvoa voi käyttää ympäri vuoden. Tällä vuosikymmenellä matkailuajoneuvojen määrä talvisilla teillä on lisääntynyt, joka on merkki ympärivuotisen harrastustoiminnan kasvusta. Talvikäytön lisääntymisestä huolimatta moni karavanaari laittaa ajoneuvonsa talviteloille syksyn edetessä kohti talvea. Leirintäalueiden kausipaikoilla matkailuvaunuja käytetään paljon myös talvikaudella, monen niistä ollessa muun muassa laskettelurinteiden juurella. Syitä talven ohittamiseen harrastuksen osalta on monia:

• kesällä on liikuttu riittävästi
• talviharrastamiseen ei ole aikaa
• ajoneuvo ei sovellu talvikäyttöön
• ajamisen pelko talvikeleillä
• talvikäyttöä ei ole vain tullut kokeiltua

Nykyajan matkailuajoneuvoista suurin osa on talvikäyttöön soveltuvia. Toki lämpimyyden osalta on eroja, mutta yhdessäkään ajoneuvossa ei tarvitse palella. Talvisin liikkuvat karavaanarit rohkaisevat mielellään muita talvikäytön kokeilemiseen, sillä siinä on oma hohtonsa: ulkona pakkasta ja lunta, sisällä lämmintä ja paikkaa voi vaihtaa oman mielen mukaan.

Talvikäytön perusasioita

Onnistuneen talvikäytön perusasioita ovat yksinkertaisia, mutta samalla myös välttämättömiä:

• liikkuvassa matkailuajoneuvossa hyvät talvirenkaat
• lumen poisto katolta ennen liikkeelle lähtöä
• pehmeä pitkävartinen lumiharja
• kunnon lumilapio
• ovien lukot hyvin voideltu esim. aseöljyllä
• lukkosula varalta
• matkailuautossa ohjaamon talvietupeitto
• akkukaapelit
• hinausköysi
• pesun jälkeen ovien tiivisteiden huolellinen kuivaaminen ja lukkojen voitelu
• raikas- ja harmaavesijärjestelmän tyhjennys käytön jälkeen – hanat kannattaa jättää auki käytön jälkeen
• ajoneuvon vahaus ennen talvikautta suojaa maalipintaa suolaisilla teillä
• kaksi täyttä kaasupulloa aina matkassa
• erillinen sähkölämmitin kaasulämmityksen ongelmatilanteiden varalle ja ohjaamon lisälämmitykseen
• jätä kaapit ja laatikostot auki käytön jälkeen

Malta lämmittää ennen lähtöä

Ennen matkallelähtöä kannattaa kovilla pakkasilla aloittaa sisätilojen lämmittäminen vuorokautta aiemmin. Avaa kattoluukut ja kaikki kaapit sekä laatikostot kostean ilman poistamiseksi. Kattoluukut voivat  olla auki muutamia tunteja, jotta kosteus poistuu samalla kun lämpö nousee sisätiloissa. Moni karavaanari ei käytä talviolosuhteissa ajoneuvon vesijärjestelmää etenkin jos kyse on vain muutaman vuorokauden oleskelusta. Hanallinen 10 litran vesikannu toimii hyvin. Hammaspesu ja muut harmaat vedet voi tyhjentää wc-pyttyyn, joka kuitenkin yleensä on käytössä ja tyhjennetään käytön jälkeen. Monessa matkailuautossa on nykyisin myös lämmitettävä ja eristetty harmaavesisäiliö, jota voi hyvin käyttää talvella.

Talvikäytön jälkeen

Matkailuajoneuvossa ei tarvitse pitää yllä lämpöä, kun sitä ei käytetä. Käytön jälkeen avaa kaapit ja laatikostot, jotta ilma vaihtuu. Tyhjennä mahdollisesti käytössä olleet raikas- ja harmaavesijärjestelmä ja wc. Hanat kannattaa jättää auki, joka edellyttää 12 V virran päältä poisottoa, ellei ajoneuvossa ole erillistä kytkintä vesipumpulle. Jos kytkintä ei ole, sen asentaminen on suositeltavaa, koska kustannus ei ole suuri. Varmista myös, että kattoluukkujen ympäristöt ovat esteettömät ilmanvaihdolle.

Ennakoi tulevat tilanteet

Matkailuauto on oivallinen tapa liikkua myös talvella. Ennen matkalle lähtöä, puhdista auto huolellisesti lumesta, myös katto. Katolla oleva lumikerros aiheuttaa selvän vaaramomentin lisäpainona ja myös muille tiellä liikkuville. Talvella ajettaessa on oltava kesäkelejä selvästi ennakoivampi, sillä jarrutusmatkat pitenevät entisestään ja liukkaisiin jyrkkiin mäkiin on otettava reilusti vauhtia. Etuvetoisten matkailuautojen etupää on usein varsin kevyt, joka on hyvä huomioida liukkailla ajettaessa. Etupään pitoa parantaa hyvät nastarenkaat ja lumiketjut ja täysi polttoainesäiliö, joka on monessa autossa ohjaamon kohdalla.

Ilma- vai vesikeskuslämmitys?

Molemmat lämmitysmuodot ovat hyviä, mutta niissä on käyttäjän kannalta havaittavia eroja. Lämmitysasioissa ei ole oikeaa eikä väärää, on vain erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Yleensä matkailuajoneuvovalmistajilla on peruslämmitysmuodoksi merkitty hinnastoon ilmakeskuslämmitys. Monessa merkissä ja mallissa ostaja voi valita lisävarusteeksi vesikeskuslämmityksen. Tässä artikkelissa selvitetään lämmitysmuotojen perusasiat sekä matkailuautojen että -vaunujen osalta.

Ilmakeskuslämmitys on nopea

Ilmalämmityksen suurimpia etuja ovat nopea lämmön jakautuminen ajoneuvoa lämmitettäessä. Hyvän ilmalämmityksen kaksi perusasiaa ovat tehokas lämmitin (yli 3 kW) ja lämmityssuulakkeiden riittävä määrä ja niiden oikeat asennuspaikat. Trumatic on käytännössä ainoa ilmalämmitysjärjestelmien valmistaja. Ilmalämmitteinen auto lämpiää selvästi vesikeskuslämmitteistä nopeammin. Lämmityksen ollessa päällä sisällä on pieni puhalluksen tunne. Suulakkeiden paikoilla ja läppien asennoilla on suuri merkitys tasaisen lämmön saamiseksi auton eri osiin. Ilmalämmitys voi aiheuttaa allergisia reaktioita herkimmille, koska puhallusilma saa pölyhiukkaset liikkeelle päällä ollessaan.

Vesikeskuslämmitys mahdollistaa yölämmön

Vesikeskuslämmitys luovuttaa lämpöä lämmitettäessä selvästi ilmalämmitystä hitaammin, mutta lämmön jakautuminen on tasaisempaa. Järjestelmä on käytännössä äänetön, eikä pöly lennä. Patteriverkoston pituudella ja sijainnilla auton kokoon nähden on suuri merkitys tasaisen lämmönjakautumisen kannalta. Alde hallitsee puolestaan vesikeskuslämmitysjärjestelmien markkinoita. Vanhemmissa vaunuissa on myös Primus-merkkisiä nestekeskuslämmitysjärjestelmiä. Alde-lämmityksestä joutuu maksamaan muutamia tuhansia lisähintaa. Sillä rahalla saa myös mukava lisäominaisuuden: lämpötilaa voi laskea ennalta määrätyksi aikaväliksi, esimerkiksi yöksi. Vesikeskuslämmityksen saa monessa autossa myös lattiaan. Vesikeskuslämmitys lisää auton painoa usealla kymmenellä kilolla. Molempien lämmitysmuotojen kohdalla ajoneuvossa olevan lämpöanturin sijainnilla on suuri merkitys lämmön tasaisuuteen. Pitkien matkailuvaunujen talvikäytössä on syytä lisätä lämmityksen vesipumpun kierrosnopeutta riittävän tasaisen lämmön takaamiseksi.

Diesel-lämmityksiä

Asuintilaa on mahdollista lämmittää myös diesel-käyttöisillä lämmityslaitteilla. Trumaticin ilmalämmitystä on saatavana myös diesel-käyttöiseinä. Webasto ja Eberi ovat tunnettuja merkkejä moottorin lämmitykseen. Lämmönvaihtimen avulla yhdistettynä vesikeskusjärjestelmään, on niillä mahdollista lämmittää tietyissä tapauksissa myös asuintilaa. Asuintilaan saa myös Webastolta ja muilta valmistajilta ilmalämmityslaitteita, jotka toimivat myös dieselillä.

Tunnetusti matkailuautojen ohjaamon lämmitys on ollut haaste kaikille matkailuautovalmistajille. Ajettaessa ohjaamon lämmitys hoituu hyvin moottorilämmityksen avulla, mutta ajoneuvon ollessa paikallaan ohjaamon lämmön jakautuminen edellyttää alla olevia asioita. Tärkeimmät asiat ohjaamon lämmityksen onnistumiseksi erityisesti talvikäyttöä ajatellen ovat:

Vesikeskuslämmitys
• lämmitysputket on johdettu istuinryhmään siten, että putket kiertävät sekä seinän reunoilla että sillä alueella (ritilöin), johon jalat osuvat sohvilla ja penkeillä istuttaessa lämmitysputkien / ritilöiden ovat käännettyjen penkkien
jalkatilan kohdalle, kylmän tunteen poistamiseksi putket on viety etuistuimien ja seinän vierestä kohti kojetaulua
• etuovien kohdalla on pelkkien putkien sijaan pätkä patteria, jolloin lämpöteho on etuistuimella istuvan kohdalla ja on näin pelkkää putken luovuttamaa lämpöä parempi
• lämpöputket kierrätetään kojetaulun etureunassa alla

Ilmakeskuslämmitys
• riittävän tehokas lämmitin, suositus Suomen olosuhteisiin teho 6 kW
• suulakkeita on riittävästi ja ne on asennettu puhaltamaan ilmaa istuinryhmästä etuistuimia kohti
• lämmitysputket ja suulakkeet pitäisi löytyä myös etuistuimien kohdalta ja niiden puhallussuunnan pitäisi olla eteenpäin
• muualla autossa suulakkeiden suuntaus lattiapinnassa ristiin
• lämmitysputket myös vuoteiden ympäri, ei yksittäistä suulaketta esim. alkovissa
• vähintään 1,8 kW sähkölämmitysmahdollisuus

Lisälämmittimiä voidaan käyttää apuna kovissa olosuhteissa

Irrallisia sähköllä toimivia lisälämmittimiä on hyvä käyttää kovilla pakkasilla varsinkin ohjaamon lisälämmitykseen. Pienikokoiset lämmittimet on usein varustettu myös varokytkimellä, jolloin lämmitin sammuu kaatuessaan. Keraamisen lämmittimet alkavat tuottamaan lämpöä nopeasti ja ne ovat hiljaisia. Osan malleista saa vain säteilemään ilman puhallusta, jolloin ne ovat lähes äänettömiä. Useissa malleissa pystyy lämmittimen ottotehoa säätämään, jolloin pystyy ottamaan huomioon myös mahdollisen sulakekoon rajoituksen sähköliitännässä.

Talvietupeitto tarpeen matkailuautossa

Matkailuautoissa kannattaa käyttää pakkaskeleillä ulkopuolelle asennettavaa ovien alareunaan asti ulottuvaa talvietupeittoa, joka estää kylmän pääsyn sisätiloihin ja pitää ohjaamon ikkunat kuivina. Se on antanut hyvän ja riittävän lämmön ohjaamoon. Vesikeskuslämmitteisissä autoissa on usein etupään istuinryhmässä korotettu lattia, jonka alla kulkee patteriverkosto. Lämmin ilma johdetaan lattiassa olevien ritilöiden avulla istuinryhmässä olijoiden jaloille. Matkailuautojen ohjaamon lämpöasioista puhuttaessa täytyy aina muistaa, että ”täydellistä autoa ei ole vielä tehty”. Alustan rakenne tuo myös ymmärrettäviä rajoituksia teknisiin ratkaisuihin.

Ilmankierrolla on suuri merkitys

Hyvä lämmitysjärjestelmä ei yksin takaa hyvää lopputulosta. Ilma nousee tunnetusti alhaalta ylöspäin. Tästä syystä kalusteiden ja seinien välissä pitää olla ilmasolat, jotta lämmin ilma pääsee nousemaan vapaasti ylös. Tämä pitää samalla kuivana kaappien sisäosat.

Lattialämmityksen vaihtoehdot

Matkailuautojen ja -vaunujen lattialämmitystä on saatavana sähkötoimisena (230V) tai nestekiertoisena. Matkailuajoneuvojen lattialämmitykset ovat tarkoitettu lattian mukavuuslämmöksi, varsinainen ajoneuvon lämmitys tapahtuu ajoneuvon varsinaisella lämmityslaitteella. Sähkötoiminen lattialämmitysmatto on usein matkailuajoneuvoissa valmiina lattiarakenteen sisässä. Sen voi asentaa vanhempiin ajoneuvoihin ohuena kalvona myös lattian ja lattiamaton väliin. Viime vuosina vesikiertoisten lattialämmitysten tarjonta on lisääntynyt. Vesikiertoisen lattialämmityksen mukavuudesta voi nauttia myös silloin, kun sähköä ei ole saatavilla. Alden nestekeskuslämmitykseen on saatavana myös Fiat Ducatoon vuosimallista 2007 eteenpäin soveltuvaa vesikeskuslämmitteistä ohjaamon mattoa, jolloin ohjaamossa kiertää sama lämmitysneste kuin patteriverkostossa.

Sähköllä vai kaasulla?

Oikea energialähde lämmityksessä jakaa mielipiteitä. Osa on sitä mieltä, että kaasu on ainoa oikea energialähde matkailuajoneuvon lämmittämiseen. Osa taas käyttää niiden yhdistelmää, jonka nykyiset lämmitysjärjestelmät mahdollistavat. Moni käyttää ensisijaisesti aina sähkölämmitystä, jolloin kaasupullojen vaihto jää vähemmälle. Alde-lämmitys mahdollistaa sähköllä lämmittämisen 3 kW:n teholla, mutta Trumatic enimmillään vain 1,8 kW. Mikäli tunnistat olevasi selvästi kolmen vuoden ajan karavaanari (kevät, kesä, syksy) ei matkailuajoneuvon lämmitysasia ole ajoneuvon valinnan tärkein kriteeri. Talvikäytössä sen merkitys nousee merkittävästi.

Seisovassa käytössä kosteudenpoistoon on ratkaisuja

Jos ajoneuvo on ulkotiloissa seisonnassa, on hyvä poistaa sisätiloista kosteutta kuivapallojen avulla, jossa suola kerää kosteutta astiaan. Markkinoilla on myös kuivanapitosäätimiä, jotka tarkkailevat sisätilan kosteutta, ja käynnistävät laitteeseen kytketyn erillisen sähkölämmittimen silloin kun kosteusraja-arvot ylittyvät.

Vinkkejä ostajille:

• tarkista huolella ilmalämmitteisen auton lämmityssuulakkeiden sijainti, erityisesti ohjaamon osalta, suunta pitää olla myös etuistuimille
• kokeile lämmityksen tehoa ja suulakkeiden lämmönohjauskyky laittamalla lämmitys täysille – ohjaamossa, vuoteissa, mahdollinen alkovissa, tavaratilassa ja lattiassa
• tarkista lämmittimen sijainti ja kotelointi, sillä se pitää ääntä käynnissä ollessaan
• vesikeskuslämmitteisessä autossa tutki patteriverkoston sijainti ympäri auton kuten ilmalämmitteisessä
• kiinnitä erityistä huomiota patteriverkoston sijaintiin ohjaamossa ja etupään istuinryhmässä
• tutki patterien olemassaolo/sijainti vuoteiden reunoilla,  alkovissa, tavaratilassa ja lattiassa

 

Matkailuajoneuvojen lämmitystyypit ilmakeskuslämmitys ja vesikeskuslämmitys

Matkailuajoneuvolla varautuminen talveen ja talvikäyttö